Kolla först vilken en du vill ha. Ring sedan runt och fråga vad de olika trädgårdshandlarna kan erbjuda för pris!
Zetas kan kanske vara intresserade av att få till stånd ett referensexemplar. Ulriksdals trädgårdar kanske är intresserade också, och vem vet vilka fler.
Synd att de ska skilja sig så mycket från avenbokarna, men å andra sidan kanske man ska jämföra med städsegrönt som idegran, tuja m fl. Så kanske skillnaden blir än större. ;-( Billigast är ju gran, dyr är idegranen, medan man numera kan finna tuja och avenbok ganska billigt. Å andra sidan måste du räkna in autobevattning/droppslangsanvändning under många år med de mer fuktkrävande häckväxterna, medan du kan släppa och glömma enarna efter etableringen.
Får du igång din enehäck kommer trädgårdstidningarna dit, var så säker. Sedan blir det eneproduktion hos odlarna så det skvätter barr. Och då blir enhäckarna billiga... och du får äran!
(Det finns enhäckar i landet, men åtminstone jag känner inte till någon i Stockholmsområdet. Hade jag själv ett lämpligt område på tomten skulle jag sätta en direkt. Häftigare ljusspel än i en enehäck finns inte, och tätare häck på liten smal yta lär inte finnas heller.)
--------------------
|