Fast likväl så har vi ett flertal invasiva arter och desto fler som bara är naturaliserade men inte invasiva ännu och fler lär det bli ifall folk släpar ut ännu mera växter av olika sak utan att veta riskerna med det. Titta bara på vresrosor. Det finns väl fortfarande i handeln trots sin status.
Faktiskt. Även om jag tycker det är lite tråkigt så har boken inget i Sthlm att göra om den är utanför sin naturliga utbredning. Frukträd blir det lite svårare med.Men där kan jag tycka att det är ok. Undantag kanske körsbär. Även om djurlivet drar nytta av mer exotiska lövträd, så är det fortfarande inget naturligt. Att man ökar antalet arter behöver inte betyda att man ökar mångfalden, utan tvärtom. I slutet faktiskt minskar den. Om folk tar sitt ansvar så är öppna gränser inget problem. Men jag skulle hellre se att man räddar en art på plats än att man "räddar" den i ett helt annat land där den inte hör hemma.
Ska tillägga att som jag beskriver det, bör man använda mina rekommendationer i en trädgård som en del av en ekologisk restaurering.
Ps. ändrade lite i texten så den är mer lätt förstålig.
Redigerat av Orkidétjuven: 27-04-2011, 12:49
|