Nja jag vill invända och hävda att lövträd i högsta grad är naturligt. Granen är spridd av människan i stora delar av södra Sverige och i kustlandet. Fram till 1700-talet var sydvästra Sverige dominerad av ek och ek-alm-lind skog på många håll. Granen fanns bar på moränordar i inlandet. Granens naturliga sydgräns går vid Skåne/ Smålandsgränsen och i kustbandet går den en bit in i landet.
Bok i Stockholm, varför inte? Jordmån och klimat är mer inbjudande för bok och ek än för gran.
Sen en rent privat åsikt. Om jag skulle anlägga en allé eller liknande så hade jag inte valt rönn. Rönn är ett successionträd som passar bra med andra Sorbusarter i skogsbryn och kanter. Där kan de ge skydd åt djur och bär. I solexponerade ställen hade jag gärna valt en lokal förhoppningsvis frisk ask istället. Nu näär askskottsjukan sprider sig så bör man ta vara på de friska linjer som finns.
Sen är ädellöv rikbarksträd, de får mer mossor och lavar änn fattigbarksträd med sur bark som rönn, äpple, apel, hagtorn, körsbär, hägg mfl dessutom blir de grova och hyser många vedinsekter om de får bli gamla. Annars är lönn min favorit i alleér och parker.
--------------------
|