CITAT (Orkidétjuven @ 27-04-2011, 11:01)

Fast likväl så har vi ett flertal invasiva arter och desto fler som bara är naturaliserade men inte invasiva ännu och fler lär det bli ifall folk släpar ut ännu mera växter av olika sak utan att veta riskerna med det. Titta bara på vresrosor. Det finns väl fortfarande i handeln trots sin status.
Faktiskt. Även om jag tycker det är lite tråkigt så har boken inget i Sthlm att göra om den är utanför sin naturliga utbredning. Frukträd blir det lite svårare med.Men där kan jag tycka att det är ok. Undantag kanske körsbär.
Även om djurlivet drar nytta av mer exotiska lövträd, så är det fortfarande inget naturligt.
Gäller det enbart växter eller även människor? Svenskar på nya zealand är inte heller naturligt, utan lite av en införd art. Visserligen är du väll bara naturaliserad ännu, men invasionsrisk föreligger.
För att vara allvarlig var boken ännu på vandring norrut när mänskligheten tog över, så det är ingen som vet vart den skulle ha sin naturliga utbredning idag om naturen fått vara helt opåverkad. Att försöka bevara något som det var för ett par hundra år sedan fungerar inte heller. Ta exemplet tysklönn som jag skrivit om tidigare, man räknar med att dess naturliga utbredning ligger ungefär vid gränsen mellan tyskland och danmark. Men det är ett träd som är extremt väl lämpat för kustklimat, till och med bättre än vår vanliga lönn. Beräkningar har visat att den med sin kraftiga spridningstakt kunde ha hunnit långt upp i Sverige vid det här laget, om den fått fortsätta i fred. Men nu finns den här som papperslös flykting, och kommer aldrig kunna få officiellt medborgarskap. Hur skall vi ställa oss till ett sådant träd, särskilt som det är ett av få som uppvisat tecken på att kunna vara invasivt?