Mina slutsatser handlade inte om rönnen som sådan, det handlade om hybridisering i allmänhet mellan odlade eller introducerade och naturliga arter. Det råkade egentligen bara handla om rönnen, eftersom jag först föreslog den. Jag är ingen expert på området, men pratade bara om det jag lärt mig, läst och det som jag har arbetat med. (Inget av fallen dock svenska träd ännu.)
Men detta behöver inte betyda att det inte kan bli så. Bara för att det inte finns några direkta problem just nu med hybridisering och vidare spridning, betyder det inte att det kan bli problem i framtiden. Hur kommer Sveriges flora se ut om 500 år om introduceringarna fortsätter i den här takten som de gör och iochmed att vi antagligen går mot varmare tider. Då kommer flertalet arter bli stora problem. Jämför bara antalet invasiva arter i England just nu. Vad händer när vi får samma medeltempratur som England? Miljarder läggs ut på att bla dra upp plantor av spridda Rhododendron som är en invasiv art där.
Vad jag är mest rädd för är hur läget ser ut om just ett par hundra år och inte just nu. Men det gäller att kunna förebygga problemen innan de blir problem. Därför rekommenderar vad jag har föreslagit. Förstår ni vad jag tänker. Och det handlar inte om Fanatism som kryddan skojar lite om, det här är mitt jobb. Och kryddan kanske har lärt sig lite ett och annat med nu? Förövrigt kan man inte hitta en enda trädgårdsbok som inriktar sig på inhemska växter och odling och som INTE hänvisar till de rekommendationer jag föreslagit ovan tidigare i tråden. På nya zeeland dvs.
Nya zeeland just nu- Sverige 200 år senare!
Undrar om jag har missat ngt nu jag tänkte säga?
Oh, sorry om jag kom ifrån lite av träden, jag menar tråden....
Redigerat av Orkidétjuven: 28-04-2011, 08:21
|