Ruda, får jag fråga dig en sak -- no offense, jag är uppriktigt nyfiken.

Du är ju en sådan otrolig fena på bin och andra flygfän -- jag uppskattar verkligen ditt kunnande enormt, och är tacksam över att du så generöst delar med dig av det du vet! Detta intresse grundas väl i en fascination, kanske rentav någon form av tillgivenhet för småkrypen? Ser du inte en poäng med att man främjar deras livsmiljö, både genom att tillverka lämpliga livsmiljöer eller bon åt humlor och bin och genom att odla växter (som klöver) som de främjas av? För mig har trädgårdsintresset i hög grad att göra med en fascination för det växande och levande, inte i första hand med en snygg yta (en slät monokultur till gräsmatta till exempel). Jag vet oändligt mycket mindre om bin än du, men det lilla jag vet använder jag gärna till att skaffa växter som främjar insektslivet, särskilt vår och höst när nektartillgången kan vara knapp i naturen i övrigt. Jag inser väl att min lilla insats inte betyder så mycket i det stora hela, men alla trädgårdsodlare sammantagna betyder desto mer. Och jag gillar när det surrar i min trädgård.

Som sagt, jag är ärligt nyfiken på hur du tänker: hur ser du på ditt intresse för bin i förhållande till din syn på bekämpningsmedel och monokulturer?