CITAT (andersen @ 29-04-2011, 14:26)

Jag tror inte att det blir något bättre i mellanöstern, på många år, pga att arabländerna inte har någon som helst historia av demokrati, och har en för mej konstig kultur med förtryck av kvinnor och andra klaner, sedan så tror jag att det råder stor brist på utbildning bland befolkningen, ser åxå hur långt efter dom är på att ha en duglig industri, hur skall dom kunna konkurera med tex Asien för att få ett brett välstånd, alla arabländerna har inte ett överflöd av olja.
Jag håller med. I mellanöstern är status och rangordning otroligt viktigt, och i princip alla länderna innehåller en mängd olika etniska grupper som gör vad de kan för att ta fördelar från varandra. Sedan finns det enorma mängder vapen, varenda bonde verkar ju ha en kalashnikov, och inte tvekar de att använda de heller. Och så fort folk känner sig kränkta så spänner det på sig en bomb, ropar "allahu akhbar" och spränger oskyldiga i lyften. Nej, innan det blir ordning i mellanöstern krävs det en stor attitydförändring. Skall man ha en chans i en globaliserad värld måste man vara ödmjuk och samarbetsvillig som de är i Indien och österut.