CITAT (Orkidétjuven @ 28-04-2011, 09:21)

Hur kommer Sveriges flora se ut om 500 år om introduceringarna fortsätter i den här takten som de gör och iochmed att vi antagligen går mot varmare tider.
det går väl lite isär där, en del säger att vi går mot ett varmare klimat även i sverige, andra säger att det globalt går mot varmare men att sverige istället lokalt går mot kallare vintrar. dom senaste två vintrarna har vi haft svaga västströmar med negativt NAO-index. månader med klara och kalla högtryck vilket har gjort att både tjälen djupare och mer köldnätter och lägsta kallare (exempel i vintras hade flera platser i skåne även i södra under -20c/-25c). och även om sverige nu skulle gå mot ett varmare klimat så tror jag inte det är tillräckligt stabilt för att ev invasiva värme krävande arter skulle få fäste. först och främst redan inhemska värmekrävande skulle få mer utbredning norrut.
att
bara odla inhemska träd/buskar skulle bli väldigt tråkigt, åtminstone för mig. däremot inte sluta odla inhemska helt och hållet (det skulle också vara tråkigt). sedan odlade växter kan väl inte alltid vara hemskt eller stort nej, finns säkert någon odlad växt som är positivt för flora och fauna.
hade jag bott i ett land med mer variation i floran så kanske jag hade kunnat gått över till att odla enbart inhemskt, men för mig räcker det inte med dom inhemska träden vi har i sverige. då kan jag lika gärna sluta med hobbyn och jobbet helt och hållet om det bara var inhemskt som gällde.
och trädgårdar är ju inte natur, utan en skapad där varje trädgård är en egen biotop. med sina egna odlade växter.
finns det någon ''inhemsk'' träd/busk-art som nu är dominant ? svår fråga kanske, då växer är väl dominanta i just där dom trivs och inte generellt över hela sverige. såfall vi kanske skulle behöva få lite katalpa i skogarna så att just den inhemska backar undan till en mer hälsosam utbredning,

(det sista var menat som skämt, men om någon har svar på frågan skulle det vara kul att veta).
Redigerat av flaxss: 01-05-2011, 01:50