Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Träd och buskar, tillsammans med rabatter
          Gåsis
          Inlägg 27-04-2011, 13:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Rabatter, ja det har jag en del av. Buskaget ska bli till i sommar. Bygg på höjden är svårt här i zon 7. Men jag ser ju på alla trädgårdsbilder rabatter som är bakkantade med små träd och buskar och tom dom som växer mitt i rabatterna. Hur blir det med rötter? Är det särskilda växter som är bättre, tex dom med små rotsystem? Jag skulle behöva ett och annat förslag på hur jag buskar till det lite. En åker med fem rabatter är ju bara så där kul.

/Åsa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 01-05-2011, 08:34
          Länk hit: #2

Gäster

Hej Gåsis!

Jag har läst ditt inlägg flera gånger och jag förstår problemet. Platt mark är nog det svåraste av allt att göra en spännande trädgård av. Själv har jag valt att gräva ut trädgården i skogen på ena sidan huset där marken är kuperad och det finns massor av sten, både i och ovanför jorden. På andra sidan huset finns ingenting annat en jättestor, plan grönyta som vi klipper.

Jag har många gånger stått och tittat på denna stora yta och funderat vad man kan göra med den. Ibland har jag tänkt göra ett arboretum men vet inte om jag orkar sköta mer än det jag redan har.

En trädgård blir ju spännande om man tänker i rum, alltså tak väggar och golv. Taket representeras av träd som ger lite höjd och villar bort det platta. Väggar kan man göra av buskar men också spaljéer som döljer vad som finns på andra sidan...nyfikenheten skall väckas och man skall inte se allt på en gång. Stora stenbumlingar blir alltid fina men då krävs ju maskiner förstås men plantera inte en rabatt runt hela stenen. Tre stenbumlingar intill varandra kan bli snyggt...
          Enbart raka linjer och små radade stenar blir inte spännande - låt rabatterna bölja med osymmetriska linjer, undvik perfekta rundlar iaf alltför många. Gångarna blir intressanta om de är vindlande och inte raka. Kan du variera materialet kanske? Bygg upp några gruspartier kanske där du kan odla små växter, varvade med något uppseendeväckande utropstecken? T.ex någon liten smal pelarformad barrväxt som inte blir stor. Häxkvastar, en del iaf borde ju tåla din zon eller?

Någon rosenportal som leder in till nästa rum?

En trädgård bör ju hänga ihop, som när man möblerar ett rum. Man ställer ju inte en stol mitt på golvet utan sammanhang.

vet inte om detta är så mycket hjälp men kanske kan du få lite idéer...

Redigerat av Gunilla T: 01-05-2011, 08:35

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 11:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon