Full version: Träd och buskar
Gåsis
Rabatter, ja det har jag en del av. Buskaget ska bli till i sommar. Bygg på höjden är svårt här i zon 7. Men jag ser ju på alla trädgårdsbilder rabatter som är bakkantade med små träd och buskar och tom dom som växer mitt i rabatterna. Hur blir det med rötter? Är det särskilda växter som är bättre, tex dom med små rotsystem? Jag skulle behöva ett och annat förslag på hur jag buskar till det lite. En åker med fem rabatter är ju bara så där kul.

/Åsa
Gåsis
Putt. Jag har ju sett massor av era trädgårdar på bild och med massor av jättefina planteringar.

/Åsa
KRT
Det verkar ganska ofta vara mindre träd och buskar i den typen av planteringar.

Ang rabatter, varför inte försöka jobba med cirklar och böjda linjer i stället för raka linjer? Kanske välja en växt, träd, sten eller likande att utgå ifrån och skapa någog runt detta i stället för att utgå ifrån en rabatt?
Gåsis
Det känns skönt när du pratar om stylade rabatter, sånt gillar jag höra! Men jobba utifrån något finns inte, min tomt är verkligen åkermark med åkermark runtom. Plattare än platt fast i utförsbacke. Små buskar och träd får jag ta fasta på och sen learning by doing.

/Åsa
Gunilla T
Hej Gåsis!

Jag har läst ditt inlägg flera gånger och jag förstår problemet. Platt mark är nog det svåraste av allt att göra en spännande trädgård av. Själv har jag valt att gräva ut trädgården i skogen på ena sidan huset där marken är kuperad och det finns massor av sten, både i och ovanför jorden. På andra sidan huset finns ingenting annat en jättestor, plan grönyta som vi klipper.

Jag har många gånger stått och tittat på denna stora yta och funderat vad man kan göra med den. Ibland har jag tänkt göra ett arboretum men vet inte om jag orkar sköta mer än det jag redan har.

En trädgård blir ju spännande om man tänker i rum, alltså tak väggar och golv. Taket representeras av träd som ger lite höjd och villar bort det platta. Väggar kan man göra av buskar men också spaljéer som döljer vad som finns på andra sidan...nyfikenheten skall väckas och man skall inte se allt på en gång. Stora stenbumlingar blir alltid fina men då krävs ju maskiner förstås men plantera inte en rabatt runt hela stenen. Tre stenbumlingar intill varandra kan bli snyggt...
Enbart raka linjer och små radade stenar blir inte spännande - låt rabatterna bölja med osymmetriska linjer, undvik perfekta rundlar iaf alltför många. Gångarna blir intressanta om de är vindlande och inte raka. Kan du variera materialet kanske? Bygg upp några gruspartier kanske där du kan odla små växter, varvade med något uppseendeväckande utropstecken? T.ex någon liten smal pelarformad barrväxt som inte blir stor. Häxkvastar, en del iaf borde ju tåla din zon eller?

Någon rosenportal som leder in till nästa rum?

En trädgård bör ju hänga ihop, som när man möblerar ett rum. Man ställer ju inte en stol mitt på golvet utan sammanhang.

vet inte om detta är så mycket hjälp men kanske kan du få lite idéer...
Blomstertanten
Småväxta rhododendron, japansk lönn, små barrväxter funkar i rabatter som inte är så stora.
Gåsis
Tack, jodå en del ideér ska jag nog kunna värka fram efter det svaret. Jag blir lite glad att det inte bara är min dåliga fantasi som fäller mig utan att det faktiskt kan vara svårt med platt och oändlig mark. Mot skogskanten har jag börjat och jobbar mig inåt trädgården. Neråt finns ingenting ännu men där ska buskaget komma i sommar.

Men jag undrar fortfarande vad det är som gör att just vissa buskar och träd går i en rabatt. Eller ser det annorlunda ut på bilder än i verkligheten? Är det kanske ett avstånd mellan buskage och rabatt.

/Åsa
Gunilla T
Men detdär är ju jättefint!

Som svar på din fråga - buskar och träd som är odlade är oftast - men inte alltid - mera begränsade när det gäller rotsystemet och konkurrensen med andra växter. De svåraste är nog våra vilda träd som björk, tall och gran som är som jätten Glufs när de kommer in i nyanlagda rabatter. Syren är också knepig, kanske de små odlade formerna är mera försiktiga i sin rotutveckling.

I närheten av Thujor är det svårt, deras rotsystem blir som en tät matta så småningom.

När det gäller buskar kan man nästan se vilka som ger problem i omgivningen. Snabbväxande, stora buskar behöver också stora rotsystem för sin försörjning och de är oftast tåliga och invasiva.

Vet inte om du gillar Rhododendron men någonstans skulle du kunna bygga upp en upphöjd surjordsrabatt med torvblock. Det finns numera en hel del Rhododendron, framtagna i Finland, som tål ett kärvt klimat.

Och nej, det är inte din brist på fantasi som är problemet, det är svårt med plan mark.
Gåsis
Tack! Det där var ett svar jag precis förstår. Torv har jag provat, med ett par tre finska rhododendron härdiga i zon sju. Dom tinade ungefär lagom till första frosten...på hösten. Men jag ska gräva mer skogstry och prova i rabatten, den tror jag blir fin där. Sen får jag väl helt enkelt prova mig fram. Har en rosenapel som står mitt i den runda rabatten i bildens framkant och den fungerar. Kanske kan den upprepas. Sen kanske jag kan peta ner lite perenner i mitt planerade buskage, jag sår ju en hel del så jag tål en del svinn - eller behöver whistling.gif

/Åsa
KRT
Du skulle ju kunna sätta något trevligt träd, svårt att ge förslag eftetsom jag inte har koll på vad som går uppe hos er, men jag tänker mig något dekorativt i stil med kastanj, valnöt osv (fast jag tvivlar på att just de två är härdiga wink.gif), och sedan utgå från det? Sätta buskar run och "skapa" ett buskage som ser naturligt ut?

Annars kanske du kan skapa planteringar med tema? Fruktträd/buskar blir en "ätlig" plantering. Gräv ur så du får en sänka i ett skuggigt hörn och skapa en "sankmark" med buskar och petenner som trivs där. Jorden du gräver upp kan du använda till att skapa en liten höjd, där man kan sätta t.ex rosenbuskar eller liknande och skapa en blomstrande kulle.

Ibland är jag glad att jag hade något att utgå ifrån när vi flyttade in, även om vi snart ändrat allt smile.gif
Gåsis
Gropen var en bra idé, då får jag lös lite jord till en kulle min man vill ha. Men det finns lite skugga på en åker giggle.gif Den går använda till solhav. Ett träd med buskar runt var inte alls en dum idé, det skulle jag sen kunna skarva på en en rabatt när den växt till sig lite. Tomten är stor och det största problemet är att den ligger helt öppet åt tre håll. Nedåt vill jag absolut inte plantera någon som kan skymma en helt underbar sjöutsikt utan där får jag hållas med lägre växter. Priset blir att det blir lite blåsigt.

Nu gäller det bara att fnissa till sig lite och flirta med maken så han kommer i grävstämning!

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon