CITAT (koja72 @ 24-04-2011, 14:12)

Hej Flaxss... Vet inte vilken zon, tror det är 3, men jag är osäker, bor i Östergötland iallafall. Denna fikonsort är nog väldigt vanlig, köpte den i blomaffär i kartong från Patiopland, ska kika om jag hittar den på nätet. Återkommer. Tusen tack för dina råd : )
Hej på er!
Min erfarenhet från att köpa fikon i kruka från forsäljningsställen som inte har en trädgårdsexpert som är intresserad av just Ficus Carica är att dem som oftast inte kan svara på frågan: "Vilken variant av Ficus Carica är det ni säljer?"
Däremot kan man kontakta odlarna direkt om man får namnet på dem alternativt om det står på krukan.
Jag har gjort det ett antal gånger och varje gång fått snabba exakta svar (och ibland tips på hur just den varianten skall odlas). Ringa är alltid effektivast men i fallet med patioplant svarade dem faktiskt snabbt på e-post:
Good afternoon,
Thank you for your request.
The Fig variety we have in production this spring season is 'Rouge de Bordeaux'. I hope this information will help you.
Kind regards,
Gilbert Vernooij
---------
gilbert@patioplant.nl
----------------------------------------
Jag lyckades inte hitta så mycket om Rouge de Bordeaux men desto mera om Ronde de Bordeau (som b.la säljs på readsnursery som Flaxxs tipsade om).
Redigerat av Martin_Blomberg: 02-05-2011, 16:25