Du frågade också om äpplesorter direkt och till paj: Om du sätter en berså eller annan rumsbildande form som frukthäck - se till att få sorter som mognar olika tider. I stort sett ALLA äppelsorter är bra till paj, tycker jag.
Till paj behöver man inte så många äpplen heller... Även om man gör 20 äppelpajer en höst så behövs knappast mer än 100 äpplen. Dessa kan du få inom ett par år med spaljering.
Tänk mer på mognadstid. Att du väljer olika, och att inte alla mognar i september t ex. Transparente Blanche är en av de tidigaste sorterna (fast du kan kanske ha Gloster också, ännu tidigare sort) men dessa har kort hållbarhet. Räcker för ett hushåll att ha ett spaljeträd av dem. De senare frukterna och de man kan lagra kan du ha fler av.
Personligen tycker jag om de mycket senmognande äppelsorterna. Men det är en smakfråga. Augustipäron är härliga för att man kan plocka dem så tidigt, Men man äter några stycken, sedan vill man ha lite mer sting och bättre hållbarhet. Samma med sommaräpplen tycker jag.
--------------------
|