CITAT (vildvittra @ 01-05-2011, 16:04)

vad söt den var

Ja visst är den! Ja visst är dom! Vildbin kan vara både söta och vackra! Min favorit är snäckmurarbiet som jag faktiskt har gott om här! Ruda hjälpte mig ju att identifiera den, förra våren när den flög omkring med ett visset grässtrå i näven. De små charmtrollen väljer ut en tom snäcka som bokammare, och sedan täcker de över den med stickor och strån för att gömma den. Då ser man dem flyga omkring bärandes på gamla grässtrån och annat som de väljer. Det ser för roligt ut.

Vackra är de också med sina röda bakkroppar och smäckra kroppsform. De är inte lätta att fota, och närmare än såhär har jag inte kommit (än). Denna tankar nektar ur en vårlöksblomma.
Glödsandbiet har jag inte här, grattis till dig Myosotis, till denna skönhet i din närhet!
Svävflugan Bombylius major är inte heller lätt att fota, så grattis Myosotis till det fotot också.
Här har jag lite försprång, för jag har jobbat på temat i några år, tycker de är så vansinnigt söta och fascinerande, och här är den vanlig på vårarna. Det är ju en vår-art. Och jag har lyckats bli vän med den också

Får man vara så här gullig?!

Här dödas inga djur, jag gillar dem bättre levande, som deras vän, och som
delaktig i naturen.