Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> växter för full sol, ...i terraserade odlingsbäddar
          lomsjön
          Inlägg 03-05-2011, 22:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 42 500

Hej! Äntligen kommit till skott med en slänt mellan altan och gräsmatta -det blir oregelbundna terraserade sektioner (typ odlingsbäddar). Nu ska de fyllas med soltåliga växter efter kriterierna: ska passa på en naturtomt och där samsas med ormbunkar, ek, lönn, hassel och gärna kännas "vilda". Helst perenner. Jag behöver tips på både lite högre och låga. Så här långt funderar jag på något gräs+blodtopp, taklök, kryddväxter typ timjan och lavendel, vädd, kärleksört osv. Och att transplantera lite från naturen runt om. Ca 30m2 skall fyllas -sakta men säkert. Någon som har bra tips? Tack på förhand från nykomlingen!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lomsjön
          Inlägg 04-05-2011, 21:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 42 500

Tack för tipsen! Planteringarna kommer inte att vara blandade högt och lågt, utan snarare gå från högt (gräs+blodtopp el dyl)på vänster sida till lågt på höger sida (taklök el dyl) -ca13m från början till slut, och ca 2,5m bred (terrasserat). Det ger mig möjlighet att avgränsa, så de olika växterna ska inte behöva trängas! Helt rätt att jag tänkt mer på form är ursprung när jag säger "vilt" -rosor och pyntiga träd/buskar i raka led vill jag inte ha, men gillar det som redan växer här -pioner, aklejor, julrosor, getrams, daggkåpa,vitsippor, liljekonvalj, nunneört, ormbunkar, hosta, björnbär, vass och näckrosor mm. Och taklök av diverse sorter runt lite mossiga stenar. Woodland delen och halvskuggan har jag koll på, men helt ny, stor anläggning i full sol tycker jag är svårare. Men, som sagt det gör inget om det tar tid att få till det! Fler tips mottages med tacksamhet!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 07:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon