CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2011, 14:32)

Den var lurig. Tror inte det är en fulva för den är mer mörkhårig i ansiktet. Den verkar dessutom glest behårad på bakkroppen. Tidpunkten pekar mot en sandbihona men det är en sak som motsäger det. På din andra bild av fulvan syns ett mörkfärgat band av fina hår innanför ögonen. Vet inte om det finns något svenskt namn på detta, på tyska kallas det foveae, möjligen en avledning från latinet. Alla andrenahonor har detta och inga andra. Storleken och ibland färgen är av stor betydelse för artbestämningen. Detta band saknas på din sista bild, men det kan ordna sig ändå. Trädgårdssandbiet, Andrena haemorrhoa, har kraftig ljus ansiktsbehåring som kan täcka bandet i vissa lägen. Den har dessutom en sån här kraftig rödbrun behåring på mellankroppen, håren liknar små granar i stark förstoring. Det är min gissning.
Tack! Jag får nog fortsätta fråga dig, med såna små skillnader tror jag inte jag ska ge mig på någon artbestämning själv. Nästa gång jag fotar något: Vad är viktigt att få med? Ansiktet verkar det som? Ibland har man ju chansen att ta många bilder i olika vinklar och då skulle det vara förargligt om det behövs en närbild på insidan vänster bakben och det är just
den bilden man
inte tagit.