Hej igen! En uppdatering: Sieben Steinhäuser är en miniatyr-en; Zetas gissade på 80 hög och 30 bred i fullvuxet skick (men konstaterade också att man inte riktigt vet ännu, eftersom den växer långsamt; sannolikt blir den lite högre). Select är svår att få tag på men blir troligen också omkring 3 m. De menade att det är svårt att hitta en som storleksmässigt är mellan miniatyr- och normalformat. Däremot växer de förstås långsamt, så problemet med en förvuxen häck ligger väl ett par decennier i framtiden... Om man ska sätta en enhäck rekommenderar de Vemboö, eller Oskeladden (båda 3--5 m.).
Dock tipsade de också om lärkhäck som ett roligt alternativ. Jag hade inte tänkt på det men har googlat och letat exempel nu: det ser fint och roligt ut. Jag ska nog göra en utflykt till Enköping för att se lärkhäcken där (eller till Zetas, där de också har en, lite yngre), och jag har förstått att det finns odlaiter som har lärkhäckar också. De är väl mindre torktåliga än enbusken, i och för sig, men jag gillar det tufsiga utseendet.
Ja, summan är väl att jag fortfarande är lockad av en enhäck, men storleken är ett problem -- det är ju också ett problem att man i princip inte kan påverka storleken, mer än marginellt.
|