Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammalt äppelträd med bara vattenskott, Håller det på att dö?
          Anna1979
          Inlägg 05-05-2011, 19:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 43 015

Jag har flyttat till en villa med riktigt gamla äppelträd. Jag har läst i princip allt som står att läsa om äppelträd och beskärning på nätet, så jag vet att jag inte ska klippa bort alla vattenskotten, utan max 1/3 i taget i JAS. Men, vad ska jag göra med detta träd egentligen:

Som sagt, mycket gammalt. Har beskurits och stympats alldeles för hårt, senast för 3-4 år sedan. Det har knölar där vattenskott kapats och flera tjocka grenar har stympats genom åren. Resultatet, som trädet ser ut nu, är att alla grenar är vattenskott som växer rakt upp.

Eftersom ingen har rört trädet de senaste åren så har vattenskotten hunnit växa sig tjocka och långa med förgreningar i topparna, som sagt, allihopa rakt upp i luften.

- Är det ett tecken på att trädet är döende att det BARA har vattenskott? Ska jag bara låta det vara kanske?

- Även om jag gallrar sparsamt bland vattenskotten så innebär det att jag måste kapa grenar som är rätt tjocka eftersom de fått växa några år. Klarar trädet det?

- Finns det något sätt att rikta tillväxten neråt? Ser så knasigt ut med alla grenar rakt upp.

Tack på förhand!

--------------------
          Odlar i zon 2-3 (norra Sthlm) i något sur, tung & lerig, men relativt väldränerad jord välbesökt av daggmaskar :-)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          fvd
          Inlägg 06-05-2011, 17:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Jag flyttade till en gammal trädgård 1987 med 11 äppelträd. Vi tog bort tre stycken som stod illa till och förhindrade barnlek. Alla var formklippta från början och hållits låga, men hade inte skötts på många år. Nu har jag fyra kvar som jag klipper väldigt tufft i ursprungsformen dvs bort med vattenskotten. De senaste åren har jag gått över till att klippa på hösten och tycker att jag får mindre vattenskott på det sättet. Dessutom är det trevligare på så sätt att träden är otroligt vackra från blomningen till skörden, jag känner mig inte så stressad heller och kan vara ute i vackert höstväder i stlälet för att huttra runt på vintern.

Det där med att klippa bort en tredjedel av vattenskotten har jag läst och hört men kommit fram till att jag fortsätter som jag gör eftersom jag inte köper resonemanget riktigt. Hur många år skulle ett sådant projekt ta i så fall l? Det skott som inte tas bort växer två resp tre år till blir då så grova så att man inte kommer ur den den besvärliga situationen. Kan det vara så att detta är teori och inte hjälper i praktiken. Kanhända är det skillnad på nya och äldre träd, mina är hundra år gamla.

Jag är i alla fall otroligt glad för mina träd som ger överdådigt med frukt varje år och ger hela trädgården en fin karaktär. På våren när alla blommar vaknar livsandarna. Till det kommer att jag alltid har frysen full med fyra härliga sorter av äpplen skivade, mosade och centrifurgerade. Jag tycker inte att jag behöver bespruta heller efter som de skador som blir inte påverkar varken träden eller skörden. Jag tror inte du skall var rädd för att klippa -tvärtom träden mår bra av det ,det heter ju att man gödslar med kniven.Onödiga skott och grenar tar mycket energi från fruktsättningen. Det ser jag på mina grannars träd som inte har skötts under sin livstid det blir inga eller ett fåtal frukter på dessa.

--------------------
          Zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-05-2011, 19:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (fvd @ 06-05-2011, 18:48) *
          Jag flyttade till en gammal trädgård 1987 med 11 äppelträd. Vi tog bort tre stycken som stod illa till och förhindrade barnlek. Alla var formklippta från början och hållits låga, men hade inte skötts på många år. Nu har jag fyra kvar som jag klipper väldigt tufft i ursprungsformen dvs bort med vattenskotten. De senaste åren har jag gått över till att klippa på hösten och tycker att jag får mindre vattenskott på det sättet. Dessutom är det trevligare på så sätt att träden är otroligt vackra från blomningen till skörden, jag känner mig inte så stressad heller och kan vara ute i vackert höstväder i stlälet för att huttra runt på vintern.

Det där med att klippa bort en tredjedel av vattenskotten har jag läst och hört men kommit fram till att jag fortsätter som jag gör eftersom jag inte köper resonemanget riktigt. Hur många år skulle ett sådant projekt ta i så fall l? Det skott som inte tas bort växer två resp tre år till blir då så grova så att man inte kommer ur den den besvärliga situationen. Kan det vara så att detta är teori och inte hjälper i praktiken. Kanhända är det skillnad på nya och äldre träd, mina är hundra år gamla.

Jag är i alla fall otroligt glad för mina träd som ger överdådigt med frukt varje år och ger hela trädgården en fin karaktär. På våren när alla blommar vaknar livsandarna. Till det kommer att jag alltid har frysen full med fyra härliga sorter av äpplen skivade, mosade och centrifurgerade. Jag tycker inte att jag behöver bespruta heller efter som de skador som blir inte påverkar varken träden eller skörden. Jag tror inte du skall var rädd för att klippa -tvärtom träden mår bra av det ,det heter ju att man gödslar med kniven.Onödiga skott och grenar tar mycket energi från fruktsättningen. Det ser jag på mina grannars träd som inte har skötts under sin livstid det blir inga eller ett fåtal frukter på dessa.

Vad hände med de andra fyra? Sorry men jag hoppas TS lyssnar mer på Cilla än på dig.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 07:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon