Anna1979
05-05-2011, 19:16
Jag har flyttat till en villa med riktigt gamla äppelträd. Jag har läst i princip allt som står att läsa om äppelträd och beskärning på nätet, så jag vet att jag inte ska klippa bort alla vattenskotten, utan max 1/3 i taget i JAS. Men, vad ska jag göra med detta träd egentligen:
Som sagt, mycket gammalt. Har beskurits och stympats alldeles för hårt, senast för 3-4 år sedan. Det har knölar där vattenskott kapats och flera tjocka grenar har stympats genom åren. Resultatet, som trädet ser ut nu, är att alla grenar är vattenskott som växer rakt upp.
Eftersom ingen har rört trädet de senaste åren så har vattenskotten hunnit växa sig tjocka och långa med förgreningar i topparna, som sagt, allihopa rakt upp i luften.
- Är det ett tecken på att trädet är döende att det BARA har vattenskott? Ska jag bara låta det vara kanske?
- Även om jag gallrar sparsamt bland vattenskotten så innebär det att jag måste kapa grenar som är rätt tjocka eftersom de fått växa några år. Klarar trädet det?
- Finns det något sätt att rikta tillväxten neråt? Ser så knasigt ut med alla grenar rakt upp.
Tack på förhand!
*Stintan*
05-05-2011, 22:15
Först välkommen till Odla!
Har du möjlighet att ta några bilder på trädet från lite olika vinklar och lägga in här så är det lättare att se vad du kan göra med det.
Hur som helst ska du ju inte göra något åt trädet ännu och ska du ta bort vattenskott när det är så många ska du aldrig ta allt på en gång utan dela upp det på ett par tre år annars kommer det bara att växa ut massor igen. Beskär man ett äppelträd för hårt så blir det massor med vattenskott tyvärr.
Hej!
- Är det ett tecken på att trädet är döende att det BARA har vattenskott?
Nej, det är ett tecken på det som du redan gissat. Trädet har lyckats öevrleva att det fått för mycket gren- och bladmassa bortskuren, genom att satsa på de snabbväxande vattenskotten. Det finns träd som bara består av vattenskott, och där de får utvecklas normalt blir de också blombärande, får frukt och naturliga grenformer.
Vattensnkott är bara snabbväxande i början. Om man som i ditt träd låter dem vara några år har trädet kompenserat sina förluster, och trädet börjar växa normalt igen. Dvs med ca 10 cm per år (istället för 1 meter), med att utveckla sidogrenar, med att utveckla blomanlag som kan pollineras och blir frukt.
- Ska jag bara låta det vara kanske?
Ibland är detta det bästa för äldre, grovt stympade träd. Man måste se. Andra faktorer än beskärningen spelar också roll för om och hur trädet skka beskäras.
För ett äldre träd kan man inte tillämpa ens goda tumregler strikt. 1/3 av antalet vattenskott kan vara bra, eller riktigt illa, för just ditt träd.
- Även om jag gallrar sparsamt bland vattenskotten så innebär det att jag måste kapa grenar som är rätt tjocka eftersom de fått växa några år. Klarar trädet det?
Vad menar du är en tjock gren? Om trädets tillväxt är god och marekförhållandena fortsätter att vara bra kan man beskära grövre grenar än om tillväxten är dålig.
Sedan brukar man under gallring som i alla annan beskärning söka lösningarna genom att skära i den yngre veden.
- Finns det något sätt att rikta tillväxten neråt? Ser så knasigt ut med alla grenar rakt upp.
Ja, genom att låta skotten utvecklas. Med naturlig utveckling, dvs utan tokbeskärning, fortsätter trädet att utveckla vattenskotten medd sidogrenar och sidogrenar på det. Dessa blir, om de inte beskärs, fertila och blombärande så småningom.
Grenar som bär frukt är det mest nedtyngande och nedböjande som finns. Vi kan aldrig medd beskärning åtstadkokmma en sådan nedtyngning - som består!
Vattenskott är nödskott som SKA växa rätt upp om de ska kunna rädda trädet ut nödsituationen att ha blivit av med för mycket gren och blad. Bladen ska riktas så att de får maximalt med ljusinstrålning. Det är solenergin trädets blad behöver för att kunna bygga upp sig själv igen efter ett åsknedslag, en orkan - eller en för hård beskärare.
När trädet fått kompensera sig, börjar det att växa både i längd och riktning på ett naturligt sätt, dvs med lite böjliga, kurviga former i det yttre grenverket.
När människan ställt till det för träden måste hon ställa sig ifrån det en tid. Och sedan närma sig trädet med förståelse för vad det behöver. Inte med tankar om hur det ska omformas, böjas eller minskas igen.
Det första i beskärningen som man ska skära bort är sin egen hybris. Och den får man skära bort lite i varje år, också om man hållit på länge och yrkesmässigt med träd och beskärning!
Jan af Lisö
06-05-2011, 09:26
Ser på min näthinna hur dina äppelträd ser ut, nästan alla villaträdgårdar runt Stockholm är fyllda med såna.
Bild på Forum låter också som en bra idé.
Du skall ta bort 1/3 av vattenskotten nu till hösten (=JAS), och kanske lika mycket nästa höst. Bibehåll dem som har börjat förgrenas, för det är på dessa grenar du kan få frukt med tiden.
Vad är det för sort förresten, är den värd att bibehålla ? Ett annat alternativ kan ju vara att att ta bort de gamla träden (kanske inte alla på en gång) och plantera några nya äppelträd.
Gunilla T
06-05-2011, 09:36
Vi köpte ett bondställe och flyttade ut på landet. Här fanns egentligen ingenting utom några förvildade körsbärsträd och fyra st. gamla äppelträd som ingen hade brytt sig om under många, många år. Att de beskurits fel eller snarare misshandlats kunde man se.
Jag bestämde då att dessa gamla äppelmadamer skulle få åldras i fred och på sitt eget sätt. De är så vackra med sina knotiga gamla stammar och vattenskott som sträcker sig mot ljuset...och äpplen ger de mer än vi någonsin behöver till glädje för fåglarna.
Vattenskotten syns ju mest när träden är avlövade, sedan blir de hur vackra som helst med en blomning som är enorm och som hjälper alla humlor och bin på våren. De skänker välbehövlig skugga och vindskydd i den trädgård jag byggt upp och vi kommer aldrig att beskära dem - de är så vackra i sin ålderdom.
Anna1979
06-05-2011, 11:54
Åh, tack alla människor för svar! Vilket fantastiskt forum!! Jag har bestämt mig för att låta trädet vara. Jag tror det kommer se vackert ut som det är med blad - och det finns faktiskt redan några blomknoppar på några av de tjockaste vattenskotten.
Hur lång tid tar det innan vattenskott blir fruktsamma - kanske trädet har fått vara ifred längre än ett par-tre år som jag trodde...?
Tyvärr har jag ingen aning om vilken sort det är. Hur ser man det innan blom och äpplen syns?
Cilla - är det du som ligger bakom juniper.se? Har läst varenda ord!! Du har verkligen fått mig att uppskatta och se träd på ett helt nytt sätt :-) Idag tog jag en promenad genom mitt villaområde och tyckte synd om alla stackars stympade gamla äppelträd. Det här med att hamla träd över huvud taget har jag aldrig förstått meningen med. Det ser förskräckligt ut, som om man skulle skära armarna av människor.
Gunilla T
06-05-2011, 12:08
Ett bra beslut

och jag håller med dig om de förfärligt misshandlade träd man ser överallt.
Här en bild på ett av mina gamla äppelträd när det blommade i fjol....är det fult med alla vattenskott?....neej, jag tycker inte det.
[attachment=60336:DSCN14920001.JPG]
Jag flyttade till en gammal trädgård 1987 med 11 äppelträd. Vi tog bort tre stycken som stod illa till och förhindrade barnlek. Alla var formklippta från början och hållits låga, men hade inte skötts på många år. Nu har jag fyra kvar som jag klipper väldigt tufft i ursprungsformen dvs bort med vattenskotten. De senaste åren har jag gått över till att klippa på hösten och tycker att jag får mindre vattenskott på det sättet. Dessutom är det trevligare på så sätt att träden är otroligt vackra från blomningen till skörden, jag känner mig inte så stressad heller och kan vara ute i vackert höstväder i stlälet för att huttra runt på vintern.
Det där med att klippa bort en tredjedel av vattenskotten har jag läst och hört men kommit fram till att jag fortsätter som jag gör eftersom jag inte köper resonemanget riktigt. Hur många år skulle ett sådant projekt ta i så fall l? Det skott som inte tas bort växer två resp tre år till blir då så grova så att man inte kommer ur den den besvärliga situationen. Kan det vara så att detta är teori och inte hjälper i praktiken. Kanhända är det skillnad på nya och äldre träd, mina är hundra år gamla.
Jag är i alla fall otroligt glad för mina träd som ger överdådigt med frukt varje år och ger hela trädgården en fin karaktär. På våren när alla blommar vaknar livsandarna. Till det kommer att jag alltid har frysen full med fyra härliga sorter av äpplen skivade, mosade och centrifurgerade. Jag tycker inte att jag behöver bespruta heller efter som de skador som blir inte påverkar varken träden eller skörden. Jag tror inte du skall var rädd för att klippa -tvärtom träden mår bra av det ,det heter ju att man gödslar med kniven.Onödiga skott och grenar tar mycket energi från fruktsättningen. Det ser jag på mina grannars träd som inte har skötts under sin livstid det blir inga eller ett fåtal frukter på dessa.
*Stintan*
06-05-2011, 19:37
CITAT (fvd @ 06-05-2011, 18:48)

Jag flyttade till en gammal trädgård 1987 med 11 äppelträd. Vi tog bort tre stycken som stod illa till och förhindrade barnlek. Alla var formklippta från början och hållits låga, men hade inte skötts på många år. Nu har jag fyra kvar som jag klipper väldigt tufft i ursprungsformen dvs bort med vattenskotten. De senaste åren har jag gått över till att klippa på hösten och tycker att jag får mindre vattenskott på det sättet. Dessutom är det trevligare på så sätt att träden är otroligt vackra från blomningen till skörden, jag känner mig inte så stressad heller och kan vara ute i vackert höstväder i stlälet för att huttra runt på vintern.
Det där med att klippa bort en tredjedel av vattenskotten har jag läst och hört men kommit fram till att jag fortsätter som jag gör eftersom jag inte köper resonemanget riktigt. Hur många år skulle ett sådant projekt ta i så fall l? Det skott som inte tas bort växer två resp tre år till blir då så grova så att man inte kommer ur den den besvärliga situationen. Kan det vara så att detta är teori och inte hjälper i praktiken. Kanhända är det skillnad på nya och äldre träd, mina är hundra år gamla.
Jag är i alla fall otroligt glad för mina träd som ger överdådigt med frukt varje år och ger hela trädgården en fin karaktär. På våren när alla blommar vaknar livsandarna. Till det kommer att jag alltid har frysen full med fyra härliga sorter av äpplen skivade, mosade och centrifurgerade. Jag tycker inte att jag behöver bespruta heller efter som de skador som blir inte påverkar varken träden eller skörden. Jag tror inte du skall var rädd för att klippa -tvärtom träden mår bra av det ,det heter ju att man gödslar med kniven.Onödiga skott och grenar tar mycket energi från fruktsättningen. Det ser jag på mina grannars träd som inte har skötts under sin livstid det blir inga eller ett fåtal frukter på dessa.
Vad hände med de andra fyra? Sorry men jag hoppas TS lyssnar mer på Cilla än på dig.
Anna1979
06-05-2011, 20:24
Oj, haha, äppelträdsbeskäring väcker visst debatt och känslor! ;-) Each to their own...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.