Det finns mycket man kan diskutera fram och tillbaka om resor. Även jag har varit arbetslös och inte kunnat resa, men nu när jag har jobb och pengar tycker jag att man får passa på. Jag är inte höginkomsttagare, men försöker leva billigt och har varken fru eller barn. I stället för att vara ute och festa på kvällarna går jag hellre ut i skogen, och även om det finns fantastiskt mycket att se i hemmamarkerna kan det någon gång vara spännande att byta ut dem mot t ex en sydamerikansk regnskog eller en afrikansk savann. Som andra har nämnt är det inte heller fel att lära känna andra kulturer. För mig handlar det alltså inte om att åka så långt bort som möjligt för att ha något att skryta med. Jag har för övrigt rest en hel del i Sverige också och har fina minnen från Skåne, Öland, Gotland, Tiveden, Härjedalen... ja, nästan alla landskap även om jag tyvärr ännu inte har varit uppe i Felix Mattes hemtrakter. Exotisk natur är spännande, men något vackrare än en svensk björkhage med vitsippor och fågelsång finns inte!

Olle