Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882
Fem år skulle jag spara även lönespecar. Tänkom arbetsgivaren inte har betalat skatt och avgifter som han skall. Om hans redovisning gentemot myndighet verkar OK men blir utsatt förgranskning.
Då är det så här att:
Du är själv avsvarig för din skatt gentemot staten. Arbetsgivaren har endast skyldighet att administrera inbetalningen av din skatt till staten.
Om arbetsgivaren inte gjort det så kan du sjävl bli ansvarig för din skatt som arbetsgivaren redan tagit hand om. Din lönespec är ditt kvitto på att arbetsgivaren har dina skattepengar och att han övertagit ansvaret för att de betalas in.
Nu tror jag det är två år för sådant här fall är lite osäker, men eftersom du kan överklaga din deklaration i fem år så kan det vara god ide att spara alla underlag som tillhör deklarationen. Observera att kontrolluppgifter som arbetsgivaren upprättar inte behöver vara riktiga. Du måste alltid kolla själv.
En annan sak som gör att man inte skall slänga sina deklarationenr efter fem är är din pension. Inkomster tjänade före något visst årtal (någånstans på 60-talet) kan ha blivit missat att införas i försäkringskassans pensionsuppgifter. Det var innan datoriseringen och det finns visst bortglömda papper i arkiv lite varstans. Speciellt de som bott och arbetat i Sverige men har utländsk bakgrund.
Sedan skall man inte lita på något system utan det är alltid bra att ha kvitton. Speciellt på ett livstidssparande som en pension innebär.
Vad du också alltid skall kolla angående pension så är det att arbetsgivaren verkligen betalar in avgifterna. Det förekommer slarv på många företag på den punkten.
Det är också ganska vanligt att arbetsgivaren betalar in avgifterna för din pension i avtalssystemet men inte riktigt förstår pappersexercien bakom. Många arbetsgivare missar att vända på blanketten till FORA och tala om vem som skall ha pengarna arbetsgivaren betalat in. Därför har många gått miste om flera år av avtalspension trots att arbetsgivaren betalat avgifterna och tror att allt är som det ska.
Själv sparar jag alltså lönespecar i fem år sedan slänger jag dom om kontrolluppgiften är OK. Deklarationerna med underlag sparar jag fem år, sedan slänger jag underlagen. Deklarationerna sparar jag på livstid.