CITAT
Buskarna ska ju helst stå där det är lite kargt och gärna stenigt, om jag minns rätt. Tyvärr finns det inget sånt läge på min platta kolonilott, där får man välja på bördigt och bördigare. Kul när man odlar grönsaker för all del, men hur kommer havtornen att gilla det? Borde jag gräva ur en bit och fylla med grus? Det tror jag inte att jag har tid och lust med just nu. Lite upphöjt kan jag möjligen stå till tjänst med.
Om jag förstått allt rätt så är anledningen till att de ska stå kargt (och att det är på sådana platser du finner dem vilt) att de ogillar konkurrens extremt mycket. Så jag tror det är lugnt att ha dem i bördigare jord, men inget får helst komma upp under och runt ikring. Att täcka med plast runtom kan vara en bra idé.
CITAT
Och går det att hålla buskarna nere med klippning, de blir tydligen 3 meter? Mer än 2 meter vill jag helst inte ha för grannsämjans skull.
Jag går en vuxenutbildning i trädgård och häromdagen sa en av våra lärare att de nästa år skulle klippa ner havtornsbuskarna för att ge dem en buskigare form o underlätta plockning, så jag förmodar att du mycket väl kan göra det. Sen om det blir snyggt vågar jag inte svara på, men du räddar grannsämjan och slipper stege vid skörd.