Jag vet inte riktigt hur det går till rent vetenskapligt men om jag skördar "barnen" och sätter en bit ifrån så att modertaklöken får plats att bre ut sig horisontellt blommar inte mina taklökar och detta gör då att de taklökar jag har är ca 8 år gamla. Om jag däremot inte flyttar barnen blir det en tjock kudde av taklök som så smoning om börjar växa på höjden och gå i blom. Jag har bara låtit vissa göra det. Min svärmor visste dock inte detta och har låtit alla taklökar genom åren blomma och hon sa faktiskt nu i höstas att det verkade liksom som att hennes taklökar bara blev färre och färre. Det där med blomningen beror också på jorden. Jag har vanlig planteringsjord utblandad med lite kogödsel i mina rabatter och stenpartier och där blommar inte taklöken (förutsatt att jag flyttar barnen) men de taklökar jag satt på den komposten som är nästan färdig skjuter de i höjden och blommar fortfarande. Antagligen för att de kommer upp en bit och så pga den näringsrika porösa jorden, antar jag.
--------------------
Mvh (zon I/zon II) Skåne
|