Oj, det finns massor och det är så jobbigt att ta itu med gamla misstag. När vi flyttade ut hit - en jordbruksfastighet med i stort sett obegränsad tomt där allt var igenvuxet utom en liten gräsplätt framför huset - började vi röja upp och klippa så vi fick det mera prydligt än allt det igenvuxna.
Jag pluttade runt på denna stora tomt och gjorde rabatter än här, än där (runt alla stora stenar förstås) och det blev inte snyggt efter ett antal år. Dels försvann allt nästan i den stora tomten, sedan planterade jag ner allsköns perenner i rabatterna och det blev riktigt fult.
Nu är äntligen alla dessa blandade rabatter med "ordnade stenkanter" borta. Den sista rök i förra veckan med havstorn, björnbär, lavendel, massor av liljor och röda rudbeckior och annat "gott och blandat". Gräs är sått i stället och de markerade kanterna är väck! Vill inte ha gräs heller men det är nog enda alternativet på denna stora tomt.
Trädgården började jag gräva fram i skogen, bit för bit...och där finns gräs endast i framkanten.
Och där gjorde jag misstaget att tro att en trädgård kan byggas upp bland björk och asp med markduk i botten

såå mycket arbete och förlorade växter (och förkrympta) innan jag förstod problemet.