Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sådda frön vägrar att komma upp
          KOTKA
          Inlägg 10-05-2011, 09:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 44 880

Hej!
          Köpte ett par frön för någon månad sedan och bestämde mig för att så dem.
          De var Katsura, Blåregn och Granatäpple. Jag följde instruktionerna mycket noga: blåregn skulle ligga i blöt 1-2 dagar innan de såddes, katsuran förvaras i kylskåp i en vecka och granatäpplet skulle sugas på då salivenzymer främjar grobarheten. I instruktionerna stod även "god såjord", och granat ville t.ex. ha sandblandad jord. Jag blandade i lite sand på inrådan av en vän som sa att jorden kan vara FÖR näringsrik för fröna.

Då det var en värmebölja ute stod de små krukorna ute i en vecka för att få ljus och sol, sedan tog jag in dem. Jag satte plast med små hål över dem för maximal växthuseffekt och lät dem stå ljust.

Samtliga frön har planterats på ca 0.5 cm djup.

Det enda fröet som har vuxit upp är katsuran. Jag har sex krukor med två frön för varje sort.
          Vad är fel? Det har nu gått nästan en månad sedan de planterades... ska det verkligen ta så lång tid?
          Jag petade nyss lite i krukan med blåregn och såg fröet. Ingenting hade hänt med det, förutom att skalet var mjukt och satt löst. Jag skrapade bort lite av skalet och frövitan var svagt, svagt gulaktig.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-05-2011, 09:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Frö, särskilt av vedartade växter kan ta mkt lång tid att gro i vissa fall 1 år.Du får beväpna dej med tålamod.
          Blåregn tog ett par månader för mej om jag minns rätt
          peta INTE i frösådderna thumbdown.gif
          När det blir frostfritt kan du ställa frösådderna ute i skugga, se till att de inte torkar ut varma dagar
          Lycka till biggrin.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 20:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon