CITAT (aromata @ 10-05-2011, 07:35)

Jag håller med om att du bör kolla om du verkligen får lägga ut grus. Ganska troligt att du inte får.
Om du får tycker jag att du ska skippa geotextilen/markduken. Det låter underhållsfritt och bra men innan du anar det kommer det ända att dyka upp frösådda ogräsplantor. En grus- eller singelbädd är den perfekta förökningsbädden. Då kan du inte gå rak i ryggen och använda skyffel eftersom du riskerar att fastna i och riva upp duken. På nästan alla ställen jag sett som har använt markduk kommer, efter nåt år, duken att sticka upp lite här och där. Inte vackert och mycket jobb att plocka bort.
Jag har själv gjort singelytor där det tidigare var gräs. Jag tog bort grässvålen och rullade ut singeln, kanske 3 cm tjockt. Lite ogräs kommer men det är enkelt att gå över ytan med ett skyffeljärn. Det är mest på våren. På sommaren blir det ofta för torrt i ytan för att frön ska kunna gro. Inte underhållsfritt ... men nästan.
Geotextil är bra om du bygger motorväg.
en geotextilduk skyddar även från att lera blandas in i stenkrossen, speciellt när man går på den efter regn... dock inget måste, speciellt inte på en kolonilott