Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Det här med radavstånd, jag fattar inte...
          Myosotis
          Inlägg 10-05-2011, 17:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Om en växt tål att stå 20 cm bredvid sin kompis i samma rad, hur kan det då vara att det ska vara 40 cm mellan raderna? (Bara ett exempel, men det står ju alltid så på fröpåsarna.) När det gäller potatis så förstår jag att man måste komma åt att kupa, men vad bryr sig rädisorna om var nästa rad är?

--------------------
          Det ska gå.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-05-2011, 18:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är väl gammal vana att växterna skall stå i räta rader. Ibland är det en fördel, som med potatis, men oftast är det onödigt. Rädisor går exempelvis att bredså. Lite besvärligare att rensa bara. Höjden av dumhet var nog texten på en påse brytbönor jag köpte en gång. Man skulle så med 10 cm avstånd och sen när plantorna växt upp skulle man gallra till 15 cm. Undrar vad den personen hade i matte?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-05-2011, 13:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gossen Ruda @ 10-05-2011, 19:17) *
          Man skulle så med 10 cm avstånd och sen när plantorna växt upp skulle man gallra till 15 cm.

Ja det verkar ju smidigt slap.gif

Grönsakerna får stå i rader, men jag tycker egentligen inte det är speciellt snyggt med blommor i strikta rader. Förr bredsådde jag alla blommor, men nu trycker jag oftast ner fröna ett och ett, så slipper man täcka hela trädgårdslandet med en halv centimeter jord sen (eller hur är det meningen att man ska göra?!) och dessutom finns det en viss chans att man hittar en och annan blomma som har grott innan allt täcks av kirskål som man inte vågar riva bort för att man inte har en aning var blommorna är. När jag sår försöker jag få till ett oregelbundet zickzackmönster med minsta möjliga avstånd åt alla håll för att få plats med fler, det känns som ett enormt slöseri med plats att ha stora radavstånd. Då är det inte sämre att göra så då?

--------------------
          Det ska gå.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 02:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon