CITAT (Gunilla T @ 10-05-2011, 09:51)

Trädgården började jag gräva fram i skogen, bit för bit...och där finns gräs endast i framkanten.
Och där gjorde jag misstaget att tro att en trädgård kan byggas upp bland björk och asp med markduk i botten

såå mycket arbete och förlorade växter (och förkrympta) innan jag förstod problemet.
Jag har klippt ner ditt inlägg Gunilla.
Vi har - lite i utkanten eller vad man nu ska kalla det för, till ytan ungefär halva tomten - en del björk och asp, och en del gamla fina knotiga tallar, några rönnar, ett par enar, en hemsk gran. Och en slags vide (gigantisk, tre stammar). Jag tror jag fått med det mesta i alla fall. Och inne i själva "trädgårdsdelen" står två gigantiska lönnar (varav det ena, som vi ser det, är ett sk vårdträd).
Det är svårt att hugga träd, tycker vi. Träd är, som jag ser det, i mångt och mycket höjd, syre, skönhet (inte alltid), atomsfär (som inte går att köpa), skänker vandrande skugga. Till det kommer vetskapen om tiden för ett träd att växa sig stort, det har en historia.
Hur har ni gjort?
Vi velar i vissa stycken. Tallarna hugger vi aldrig. Inte heller enarna, rönnarna vill vi också ge asyl. Granen ryker (det är inte brist på gran, och dess kompakta skugga/mörker kan vi vara utan). Jag har läst dina inlägg om björk (och det gäller kanske också asp). Vi har börjat prata om det nu. Vi hade i alla fall inte valt att plantera in björk eller asp på tomten. Men det är svårt att hugga gamla vackra träd. Vad är viktigast?
Naturligtvis får vårdträdet stå kvar, en underbar lönn, i full blom nu. Vi får helt enkelt flytta på trädgårdslandet

.