CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 10:06)

Erkänner att det har hänt att jag har grävt upp bortsprungna trädgårdsväxter som förirrat sig ut i "skogen"...
Jag tycker det är OK. Jag har ju gjort det själv.
Tycker heller inte det gör något om någon gräver upp några lupiner där de växer vilt i uppsjö eller tar ett vilt växande kaprifolskott, eller tar frö från något växande vilt eller plockar lite kastanjer.
Däremot tycker jag inte det är OK att nypa skott i allmänna planteringar. Om alla gjorde så skulle det inte finnas några växter kvar i allmänna parker.
Sen så kan det dessutom vara svårt att avgöra vad som är allmänt. Många gånger gränsar kommunal mark till privat, tex. i flerbostadsområden, det man tror hör kommunen till hör kanske till en bostadsrättsförening.
Dör jag bodde förut satte vi 3 japanska körsbärsträd. Ett halvår efter jag flyttat fick jag reda på att en morgon var alla 3 träd borta. Man blir så förbaskad, många hade glatt sig så att se fram mot körsbärsblommen.
Nu tror jag nog inte det var någon privatperson som tog dem, utan jag gissar på nån oseriös trädgårdsanläggare, typ sådana där du kan anlita utan kvitto.
Det är också nåt jag brukar säga till folk som ska anlita hjälp till trädgården, be att få se kvitton på inköpen så det inte är stulet.
Helén