Full version: Hur mycket stjäl ni?
Sidor: 1, 2
Kat
Hur mycket har ni stulit till era trädgårdar? Är ni ärliga rakt igenom eller slinker det med lite frön från här och där, grävs upp någon blomma och norpas lite här och var?

Jag upplever första våren i mitt nya hus, så jag har inte hunnit vara så klåfingrig ännu, men lite sten har jag allt norpat. Senare i år kommer nog tassarna leta sig till lite liljekonvaljlökar, mossa och kanske någon liten hasselkvist också.

Vad har du stulit till din trädgård?
malarmaster
ingenting,allt mitt är ärligt hopsamlat/fått/köpt. skott o fröer får man om man frågar trädgårdsägaren (under förutsättning att det finns tillgång).finns ingenting i naturen som platsar hos mig så jag hämtar/stjäl inte i skogen.det mesta är egna fröuppdragningar(köpt/fått frö) eller plantköp på plantskolor o växtmarknader.dock vet jag många som inte kan hålla fingrarna i styr o norpar skott m.m.hörde en "rolig " historia från sofiero.frågan var varför deras pelargoner aldrig blommade o hur de kunde bli bollformade. en spion sattes att övervaka besökarna o rapporten blev att flertalet gick o norpade sticklingar.därför blev det inga blommor.Själv utsatt för växtstölder men det är kanske i en annan skala. ulf
Inger R
Norpar inte skott o stjäl inte fröer (har dock plockat upp några trädfröer från trottoaren när vi varit utomlands). Frågar man trädgårdsägaren om lov så brukar det inte vara några problem att få några frön eller ett skott.

Kommer jag på någon med att norpa frön eller tar sticklingar i vår trädgård utan att ha frågat oss först så lovar jag Er, den personen får aldrig mera komma hit.

Innan ni norpar: Fråga er själva om ni skulle stjäla saker från vardagsrummet hos värdparet när ni är på besök? Att ta grejer ur andras trädgårdar är precis lika illa.
*Stintan*
Jag har inte för vana att stjäla.
kerstin z5-6
Inget, jag betalar för mina frö o växter.Eller får! trädgårdsfolk är generellt sett mycket generösa människor.
Kat
CITAT (Inger R @ 13-05-2011, 16:47) *
Norpar inte skott o stjäl inte fröer (har dock plockat upp några trädfröer från trottoaren när vi varit utomlands). Frågar man trädgårdsägaren om lov så brukar det inte vara några problem att få några frön eller ett skott.

Kommer jag på någon med att norpa frön eller tar sticklingar i vår trädgård utan att ha frågat oss först så lovar jag Er, den personen får aldrig mera komma hit.

Innan ni norpar: Fråga er själva om ni skulle stjäla saker från vardagsrummet hos värdparet när ni är på besök? Att ta grejer ur andras trädgårdar är precis lika illa.

Det finns de som hävdar att sticklingar inte tar sig om man inte har stulit dem olovandes.

Men nu menade jag inte i första hand ifrån andras trädgårdar, utan mer ifrån skogen. Om folk tar frön från min trädgård bryr jag mig inte det minsta. Varför skulle det göra något? (så länge man inte tar alla?)
kerstin z5-6
Jag gillar inte att man tar frö i min trädgård utan lov.Jag är inte snål men man kan ju fråga.Hur vet du att just den fröställning du knipsar av inte är en som innehavaren själv har pollinerat o skyddat för att få fram en speciell variant av den perennen, en växt han /hon själv tänkt föröka som är svårsådd,ett nypon som man jobbat mkt med för att få fram en ny ros? angry.gif
abbbe
Jag tänkte varna dig Kat att denna tråd var inte så smart här på odla! duh.gif
Det är väl ingen som kommer svara: "hejsan, å ja, jag stjäl så mycket så.." confused.gif
malcolm
Nu vet jag inte om det kan kallas för att stjäla men jag har tagit reda på kasserade lastpallar på jobbet för att ta reda på virket. Inga EU-pallar dock utan sådana av andra mått som det levererats plåt på. 1 x 2 meter.
Kat
CITAT (abbbe @ 13-05-2011, 17:58) *
Jag tänkte varna dig Kat att denna tråd var inte så smart här på odla! duh.gif
Det är väl ingen som kommer svara: "hejsan, å ja, jag stjäl så mycket så.." confused.gif

Ja, varför inte?
Jag tror faktiskt det är rätt få personer som bor ute på landet, som inte en norpat en liten sten, eller grävt upp en planta i väggrenen.
malcolm
En mer relevant fråga vore kanske, hur mycket stjäl du på jobbet. De flesta av oss har säkert något som kommer från arbetsplatsen hemma och det kan vara allt ifrån gem till printerpapper. Jag är själv inte oskyldig i sammanhanget och vissqa delar av mitt hus skulle rasa samman om allt plötsligt återbördades till arbetsgivaren men rent generellt är jag ärlig. angel_not.gif
Anma
Jag har stulit ormbunkar utanför tomtgränsen, men jag äger den marken tillsammans med ett antal fler stugägare så det kan väl kanske inte kallas stöld då.
Kat
CITAT (malcolm @ 13-05-2011, 18:23) *
En mer relevant fråga vore kanske, hur mycket stjäl du på jobbet. De flesta av oss har säkert något som kommer från arbetsplatsen hemma och det kan vara allt ifrån gem till printerpapper. Jag är själv inte oskyldig i sammanhanget och vissqa delar av mitt hus skulle rasa samman om allt plötsligt återbördades till arbetsgivaren men rent generellt är jag ärlig. angel_not.gif

Det är jag också övertygad om. Och de flesta skulle väl inte ha något att skriva med i alla fall.

Jag erkänner i alla fall utan omsvep att jag inte drar mig för att ta med mig en fin liten sten om jag hittar någon, eller att jag ser sly som allmän egendom.

Jag skulle inte gråta blod om någon grävde upp en lupin från min mark heller. Så länge det inte är alltför ovanliga arter och tar lite diskret och med hänsyn, så tycker jag det är helt okej.
fridasj
Kan erkänna att det har hänt att jag grävt upp plantor och lökar från ödetomter. Finns en hel del sådana här omkring sedan de dragit om motorväg och järnväg.
Har inte dåligt samvete över det, utan ser det som att jag "räddar" växterna...
Stjäl däremot inte något från någon bebodd tomt el. dyl!

Köper en hel del frön etc. via internet, men brukar även ha turen att kunna få byta till mig växter/frön från vänner och grannar.
Kat
Dumpningsplatser för kommunens trädgårdsavfall brukar kunna vara fina ställen att hitta saker på också. Jag känner folk som byggt upp hela land med bara sådant.
HelénE
Stjäla på riktigt vare sig törs jag eller anser är OK. Tänk om nån norpa nått ur min trädgård, då skulle jag bli vansinnigt arg.

Men jag har tagit vara på snygga stenar i naturen och även grävt upp lite iris som växer vilt i min närhet samt även vintergröna. Det har jag inte heller dåligt samvete för, det finns gott av växterna kvar ändå där jag norpade dem.

Annars brukar man lätt kunna få gratis genom att bara fråga om man kan få skott eller få lite om en planta behöver delas, som någon sa trädgårdsfolk är oftast väldigt generösa.

Helén
kolmask
Jag har plockat grenar från fläder som vuxit på allmänna platser, som sedan blivit till buskar i min trädgård. Det var ju knappats så att fläderbeståndet skadades av att jag tog några grenar. Grenar från rosor på almänna platser har jag också tagit, men det tog sig aldrig. Sen har jag tagit nypon i naturen också.

Det är väl ganska självklart att man inte klampar in i folks trädgårdar och snor saker, det var nog inte riktigt det som Kat menade.
Peztis
Jag har nog allt norpat ngn liten stickling från kommunens allmänna plantering samt fröställningar. Har dock endast gjort det om jag ser att det absolut inte gör något och på växter som lätt grenar sig.

Och så brukar vi norpa stenarna på åkern intill vår tomt, inbillar mig att bonden i alla fall vill ha bort dem, inte sant!?!
Inger R
Tro det eller ej men att stjäla växter från kommunens planteringar verkar närmast att ha blivit en sport. i Trosa gjordes en ny plantering i en park och där fanns bland annat en ljusblå, låg flox som stals hej vilt. Kommunen köpte nya, även dom stals så till sist fanns inte plantan att köpa hos leverantören, kommunen hade köpt upp alla som fanns.

Personal från kommunhuset har även sett när en dam hoppade ut från bilen, plockade en stor bukett från kommunens Linnéplantering och körde i väg. Bilen var enligt uppgift värd många hundra tusen så det borde inte fattas pengar till att köpa en bukett från blomsterhandeln som ligger ett kvarter bort.

Vänner till oss har blivit av med i stort sett allt pynt i sin trädgård, själva har vi bara blivit av med frön som jag hade hoppats på att få skörda.

Det finns t om med dom som slutat upp med att visa sin trädgård p g a alla stölder dom råkat ut för. Kanske nåt att tänka på när det kliar i fingrarna.

Att rädda växter från ödetomtar kan vara behjärtansvärt men strikt juridiskt bör man fråga ägarna till marken om tillåtelse.

Om man frågar ägarna om man får ta några frön eller en liten stickling så brukar det inte vara några problem, själva har vi fått/köpt/bytt plantor o frön så en hel del av våra plantor härstammar från privata trädgårdar och har blivit kära minnen av ägarna.

På tal om att ta in växter från naturen: Lite försiktig skall man nog vara, det som är vackert i skogen kan lätt bli ett invasivt ogräs i trädgården.
Överbölingen
Bra Inger!
Motti
Har aldrig stulit något i hela mitt liv !däremot har jag lärt mig att om man får skott växter osv så ska man aldrig tacka för dom för då "lär "de inte växa till sig.Här i byn byter vi växter och delar med oss så det finns ingen annledning att tjyva något som helst.
Anemone nebulosa
Jag är lätt klåfingrig när det kommer till sticklingar. Men jag rör inte andras trädgårdar, då frågar jag om jag är intresserad. Nu pratar vi allmänna platser eller naturen.
Har t e x tagit sticklingar på klematis, klätterhortensia, murgröna och grävt upp ramslök, blåsippor (tre stycken *sch*, men det var när jag var ganska ung), gul nunneört, vildkaprifol, smultron, digitalis, idegran m m och nästa projekt blir nog att gräva upp några liljekonvaljer. Stenar från skogen har jag tagit m ä n g d e r.
Klåfingrighet i all ära, det handlar ju om att sprida vidare, ibland, rariteter!
Förr kallades det att vara växtsamlare, nu kallas det att vara tjuv. Det är inte okej. Sån präktighet hör inte hemma i en trädgård.
andersen
CITAT (Nicoline @ 14-05-2011, 02:42) *
Jag är lätt klåfingrig när det kommer till sticklingar. Men jag rör inte andras trädgårdar, då frågar jag om jag är intresserad. Nu pratar vi allmänna platser eller naturen.
Har t e x tagit sticklingar på klematis, klätterhortensia, murgröna och grävt upp ramslök, blåsippor (tre stycken *sch*, men det var när jag var ganska ung), gul nunneört, vildkaprifol, smultron, digitalis, idegran m m och nästa projekt blir nog att gräva upp några liljekonvaljer. Stenar från skogen har jag tagit m ä n g d e r.
Klåfingrighet i all ära, det handlar ju om att sprida vidare, ibland, rariteter!
Förr kallades det att vara växtsamlare, nu kallas det att vara tjuv. Det är inte okej. Sån präktighet hör inte hemma i en trädgård.

Jag håller inte med,låt det som växer i naturen växa där,och jag skriver dom här raderna inte för att ha en diskution utan mera för att jag tycker så.
kolmask
CITAT (andersen @ 14-05-2011, 07:36) *
Jag håller inte med,låt det som växer i naturen växa där,och jag skriver dom här raderna inte för att ha en diskution utan mera för att jag tycker så.

I trädgården så delar vi våra perenner för att de ska växa bättre, och vi klipper våra buskar för att de ska bli ännu buskigare. Man kan gott och väl nalla lite i naturen utan att det gör skada, det kan ju till och med göra nytta. Och fröer, herregud, de flesta plantor producerar ju vanvettiga mängder fröer, man kan ju möjligen ta alla ens om man skulle vilja.
Eva i Skåne
Jag skulle aldrig bryta skott i någons trädgård, men på allmänna platser har det visst hänt. Jag har även nån gång grävt upp nån växt i naturen, men då har de funnits i överflöd där och jag skulle aldrig ge mig på fridlysta sorter.
Vad gäller fröställningar har jag plockat många sådana, men de har också funnits där i överflöd och kommer ju bara att ramla ner och försvinna annars.
Inget av detta betraktar jag som stöld. Så rymligt confused.gif är mitt samvete
Gunilla T
Folk som norpar i andras trädgårdar gör mig arg...grrrr...de har ingen aning om ägaren värnat om just denna planta eller dess frön! Jag har inte varit utsatt själv men känner en del trädgårdsägare som varit utsatta. Delar gärna med mig men fråga först!

En gammal farbror, en samlare, hade sin trädgård full av rariteter och efter ett trädgårdsbesök såg han att orkidéerna slokade. Någon hade klippt av alla guckoskor, tagit rotknölen och stället tillbaka den avklippta blomstängeln. Dessutom går det inte att göra så med en guckosko ranting.gif

Jag tar aldrig växter i naturen heller, växter som överlever i naturen passar inte i rabatter.

Här har jag massor av liljekonvaljer i skogen på tomten. En del av den marken har jag gjort trädgård i . Många timmar har jag suttit med långa saxar och tisteljärn och pillat bort varenda rotbit av konvaljer. Deras rötter kryper gärna in under stenar för att få fukt. Får man inte bort varenda rotbit har man dem sedan i rabatten...
varghem
stjäla???? hmmmmmmmmm
abbbe
CITAT (Kat @ 13-05-2011, 18:18) *
Ja, varför inte?
Jag tror faktiskt det är rätt få personer som bor ute på landet, som inte en norpat en liten sten, eller grävt upp en planta i väggrenen.

Ja, men va? Norpa en sten, skulle det vara att stjäla? duh.gif Och inget annat av det som skrivits är väl att stjäla, enligt mig, som tur är.
Kat
CITAT (abbbe @ 14-05-2011, 14:08) *
Ja, men va? Norpa en sten, skulle det vara att stjäla? duh.gif Och inget annat av det som skrivits är väl att stjäla, enligt mig, som tur är.

Det är inte tillåtet att ta varken kvistar stenar eller plantor i naturen.
andersen

I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas upp de naturprodukter som det är förbjudet att
ta på annans mark: ”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller
gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller
kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till
bruk dömes för åverkan."
kolmask
CITAT (andersen @ 14-05-2011, 16:45) *
I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas upp de naturprodukter som det är förbjudet att
ta på annans mark: ”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller
gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller
kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till
bruk dömes för åverkan."

Ooops, bäst jag lämnar tillbaka kastanjerna som jag plockade under kommunens träd i höstas!
abbbe
Men då är du tjuv angel_not.gif
pleximaster
Samvetet är väl inte helt kritvitt men ligger väl på nivån att barnen och jag plockar kastanjer på väg hem från dagis på höstarna.

Själv blev jag chockad över hur många som jag såg gick och plockade skott och bröt av frökapslar när vi hade öppen trädgård förra sommaren. Ingen frågade. Jag gjorde ingen sak av det då, jag lossades som jag inte såg. Det jag missade var dock att barnens smultron och jordgubbsland var skövlade. Det gjorde mig mest förbannad!

Plexi
Tapio
CITAT (andersen @ 14-05-2011, 07:36) *

Halaj!

Du tycker alltså att svamp-och bärplockare gör fel?
Om så, tycker du att det är fel även om det är markägaren som plockar?
Om så, varför?

//T
andersen
CITAT (Tapio @ 14-05-2011, 18:28) *
Halaj!

Du tycker alltså att svamp-och bärplockare gör fel?
Om så, tycker du att det är fel även om det är markägaren som plockar?
Om så, varför?

//T

Nej inte alls vi pratar om att ta växter,svampplockare är jag själv och det är fritt att ta i mark och skog enl allemansrätten. Ang vad markägaren tar så finns det reglerat, tänker då mest på skyddade växter och regler kring skogsavverkling, men det var ju inte det som tråden handlar om.
Peztis
Vad är vindfälle?

Hemskt att hör att folk blir av med sina växter mm hemma, där skulle jag aldrig norpa utan att be om lov!
andersen
CITAT (Peztis @ 14-05-2011, 19:36) *
Vad är vindfälle?

Hemskt att hör att folk blir av med sina växter mm hemma, där skulle jag aldrig norpa utan att be om lov!

Vindfälle tror jag är sådant som stormar har fällt, och att man inte får ta sådan ved, utan att fråga först.
Samsara
Nej, jag norpar varken eller stjäler. Just dem här tre veckorna har varit jobbiga på jobb (jobbar på plantskola) då folk kommer och frågar om man kan ta stickling på växterna. Man svarar ärligt och nu när jag städar min avdelning så visar det sig att folk har tagit sticklingar från plantorna och tagit med sig hem. Och vi har fått kasta buskarna. Det blir mycket svinn för oss som jobbar.
Jag vet att Slottsträdgården (?) i Malmö har vadslagning vart år över vilka växter som stjäls i deras rabatter, men samtidigt tycker dem att det är trist att folk går och plockar utan att fråga oftast kan man få något skott för en billig peng.
Så nej, jag är faktiskt väldigt mycket emot att "norpa" eller stjäla utan att fråga om lov hos ägaren.
Gunilla T
Och inget annat av det som skrivits är väl att stjäla, enligt mig, som tur är.

Tycker du inte det är att stjäla att gräva upp plantor i någon annans trädgård?
kerstin z5-6
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-05-2011, 17:50) *
Jag gillar inte att man tar frö i min trädgård utan lov.Jag är inte snål men man kan ju fråga.Hur vet du att just den fröställning du knipsar av inte är en som innehavaren själv har pollinerat o skyddat för att få fram en speciell variant av den perennen, en växt han /hon själv tänkt föröka som är svårsådd,ett nypon som man jobbat mkt med för att få fram en ny ros? angry.gif

Och just det har hänt mej,jag ser att Pleximaster ochså varit utsatt.Känns inte kul att ha visningar efter något sådant.
Att själv pollinera en ros är en process som tar 6-8 veckor..dvs en hel säsong.. är just det nyponet avklippt är alla de veckornas väntan förgäves
Tapio
CITAT (andersen @ 14-05-2011, 19:20) *
Nej inte alls vi pratar om att ta växter,svampplockare är jag själv och det är fritt att ta i mark och skog enl allemansrätten. Ang vad markägaren tar så finns det reglerat, tänker då mest på skyddade växter och regler kring skogsavverkling, men det var ju inte det som tråden handlar om.

Halaj!

Ok.
Jag förstår vad du säger.
Du saknar/har ingen ”moralisk kompass”, utan följer lagar och förordningar istället.

//T
kerstin z5-6
Svamp och bärplockning ingår i allemansrätten..uppgrävning av plantor samt frönorpning i privata trädgårdar ingår inte thumbdown.gif
Platinum
Tycker ju inte man ska stjäla, men skall medges jag har grävt upp lupiner på en gammal soptipp som inte varit i bruk de senaste tjugo åren.
PMK
Man får enligt allemansrätten elda upp vindfallna grenar i naturen, så då kan jag inte tänka mig att man inte skulle få ta med dem hem? (Läste som nån tog det som exempel en bit bak)

Här finns inget stulet, plockade dock ett antal ''blomsterpinnar'' i en hög trädgårdsavfall/häckklipp som nån dumpat rakt på en äng här i närheten, haha!

Tar man något utan att fråga ur någon annans trädgård är man ju bara efterbliven. Faktiskt aldrig nånsin hört talas om att folk gör sånt, låter ju helt jävla otroligt!

Sen, ni som pratar om att ''man klipper ju buskar och delar plantor hemma så varför inte i naturen?'' Jo, just därför!! För att naturen SKALL vara orörd, och växa just.. *trumvirvel*... NATURLIGT! Bingo! Den skall inte ''förbättras'' eller förändras på något vis, så enkelt är det, så såna ''argument'' håller inte.
HelénE
CITAT (PMK @ 15-05-2011, 01:00) *
Man får enligt allemansrätten elda upp vindfallna grenar i naturen, så då kan jag inte tänka mig att man inte skulle få ta med dem hem? (Läste som nån tog det som exempel en bit bak)

Här finns inget stulet, plockade dock ett antal ''blomsterpinnar'' i en hög trädgårdsavfall/häckklipp som nån dumpat rakt på en äng här i närheten, haha!

Tar man något utan att fråga ur någon annans trädgård är man ju bara efterbliven. Faktiskt aldrig nånsin hört talas om att folk gör sånt, låter ju helt jävla otroligt!

Sen, ni som pratar om att ''man klipper ju buskar och delar plantor hemma så varför inte i naturen?'' Jo, just därför!! För att naturen SKALL vara orörd, och växa just.. *trumvirvel*... NATURLIGT! Bingo! Den skall inte ''förbättras'' eller förändras på något vis, så enkelt är det, så såna ''argument'' håller inte.

Man ska tänka på att allemansrätten är gammal. Förr i tiden kunde man behöva kunna elda vindfallet trä när man var ute på resor, för att kunna göra mat och värma sig. Samma med svamp och bär, men hade behov av att kunna plocka för att få mat. Nötter däremot var dyrbarheter så därför ingick det inte i allemansrätten att få plocka sådana.

Helén
Aqvakul
Erkänner att det har hänt att jag har grävt upp bortsprungna trädgårdsväxter som förirrat sig ut i "skogen"...
Orkidétjuven
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 10:06) *
Erkänner att det har hänt att jag har grävt upp bortsprungna trädgårdsväxter som förirrat sig ut i "skogen"...

Det är snarare en god gärning. Helt okay!
HelénE
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 10:06) *

Jag tycker det är OK. Jag har ju gjort det själv.

Tycker heller inte det gör något om någon gräver upp några lupiner där de växer vilt i uppsjö eller tar ett vilt växande kaprifolskott, eller tar frö från något växande vilt eller plockar lite kastanjer.

Däremot tycker jag inte det är OK att nypa skott i allmänna planteringar. Om alla gjorde så skulle det inte finnas några växter kvar i allmänna parker.

Sen så kan det dessutom vara svårt att avgöra vad som är allmänt. Många gånger gränsar kommunal mark till privat, tex. i flerbostadsområden, det man tror hör kommunen till hör kanske till en bostadsrättsförening.

Dör jag bodde förut satte vi 3 japanska körsbärsträd. Ett halvår efter jag flyttat fick jag reda på att en morgon var alla 3 träd borta. Man blir så förbaskad, många hade glatt sig så att se fram mot körsbärsblommen.

Nu tror jag nog inte det var någon privatperson som tog dem, utan jag gissar på nån oseriös trädgårdsanläggare, typ sådana där du kan anlita utan kvitto.

Det är också nåt jag brukar säga till folk som ska anlita hjälp till trädgården, be att få se kvitton på inköpen så det inte är stulet.

Helén
Kat
CITAT (PMK @ 15-05-2011, 01:00) *

Jag kan förstå ditt argument, men det håller inte i dagens skogsbruk. Vi har inga orörda skogar i Sverige som inte är naturskyddsområden. Vår skog är industriskog.

CITAT (Orkidétjuven @ 15-05-2011, 10:32) *
Det är snarare en god gärning. Helt okay!

Inte Kirskål? De kväver kanske inget som inte också växer på annat håll?
kerstin z5-6
Det argumentet håller nog inte men de flesta vill nog själv avgöra när det är dags att dela, fröskörda eller göra annat i sin trädgård
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon