Fortfarande vänner

utan tvivel. men jag har mina åsikter kvar.
CITAT (kluringen @ 17-05-2011, 12:23)

Jag stör mig mer på alla tvåbenta grisar som finns i den nära omgivningen än på några harmlösa katter som blir allt färre jämfört med hur det var för 30-40 år sen..
Katterna är inte färre, snarare är de fler, många fler!!! Det finns fler hushåll idag än det fanns lantbruk/ladugårdar då. Katter måste vara det vanligaste husdjuret, och flertalet familjer har ett fler tal katter. Det VIMLAR av katter här, på ett vis som det aldrig gjort förut i historien. Det gäller alltså främst i villasamhällen eller andra tättbebyggda områden, eller bara områden med många bostäder.
Katten har också låg status, det måste du hålla med om. Många tar ungar, för att det är så kul, och kan sedan inte finna nya ägare, och katter skänks bort till höger och vänster, och en del ger sig iväg på egen hand för att de inte kommer överens med sina "rumskamrater". "Alla" varken kastrerar eller steriliserar sina katter!
Om katten uppgraderades till "riktigt husdjur", med regler och ansvar som "riktiga husdjur" är behäftade med, skulle säkerligen även deras status höjas. Det är väl eftersträvandvärt?

T ex folk som strör sopor omkring sig. Uttjänta rumsväxter (ibland smittade med ohyra) som kastas i planteringarna, varje år hamnar även en och annan julgran där. Obegripligt att de inte begriper att de förstör både för sig själva och för sina grannar. Sen har vi fyllon som pissar o spyr i våra portar på väg hem från kringliggande krogar, hundägare som står med sina lagenligt kopplade hundar och låter dem pissa på husfasaden fast det finns träd planterade längs med trottoarkanten (inte hundens fel). Kaninplågan i stadens alla parker som ringbarkar växterna som ansvarslösa tamdjursägare har planterat in när deras ungar har ledsnat på gosedjuret är också värt att näna. Listan kan göras väldigt lång.
Att rättfärdiga ett problem med att det finns andra problem som är "viktigare", är ett dåligt argument som ofta används i de flesta sammanhang. För mig är såna argument inte hållbara.
Var och en har rätt att engagera sig i de problem som är just
den människans PROBLEM. Det är som att säga, att du absolut inte får må dåligt eller vara ledsen, tänk på barnen i Afrika. Själv har jag INGA problem av den sorten som du räknar upp - MEN jag har kattproblem (ANDRAS katter) i MIN trädgård och uthus och tomt och natur.

Sen vet jag inte vad du avser med "naturen". I "naturlig natur" finns det knappast några förvildade tamkatter, deras chans att överleva och föröka sig i vårt bistra klimat är förhållandevis små. .
Just det. Det finns inga katter - ens från början - i vår svenska natur!! De är från början tagna från en helt annan del av världen. Det FINNS fortfarande vilda katter, äkta vildkatter, och de hör hemma i sin naturtyp. Och de funkar INTE att tämja som tamkatter!!! Våra tamkatter är domesticerade, och HÖR INTE hemma i naturen längre.
Minst av allt i vår svenska natur där de aldrig levt i vilt tillstånd

I många kulturlanskap kan katterna däremot anses som nyttodjur. Stallkatter till exempel stödmatas för att de ska vilja stanna kvar och hålla efter gnagare som djurfodret lockar till sig.
.
Jag känner till stallkatter. De hade ett arbete och ett syfte, de var nödvändiga helt enkelt. Jag har också haft "arbetskatter" på det viset, och de var givetvis också kelkatter, och otroligt fina, vänliga intelligenta och rara - ja helt ljuvliga!!

Även om katterna saknar kapacitet att fånga och döda alla, så avhåller sig gnagarsläktet instinktivt från att bosätta sig där det finns katt.
Sktisnack. Möss och råttor är överlevnadskonstnärer, de blir bara smartare, och håller sig undan där katterna kan nå. Men visst minskar bestånden med katter, det är sant.
Stallkatter bor och verkar i
stall och ladugårdar, inte i "naturlandskapet, eller ens i kultuirlandskapet. De skyddader de tama djurens säd mot möss och råttor.

Att de inte hör hemma i naturen är fel, det är ju därifrån som de har sin härstamning. Många fortfarande vildlevande arter är utrotningshotade på grund av människans framfart i naturen, t ex den europeiska vildkatten (som inte går att tämja), numera fridlyst, har mycket gemensamt i övrigt med tamkatterna i fråga om levnadsätt och beteende i det fria.
Just det, som jag skrev ovan: Det FINNS fortfarande vilda katter, äkta vildkatter, och de hör hemma i sin naturtyp. Och de funkar INTE att tämja som tamkatter!!! Våra tamkatter är domesticerade, och HÖR INTE hemma i naturen längre.
Minst av allt i vår svenska natur där de aldrig levt i vilt tillstånd.