curandero
Hej.

Har inget konkret svar på detta och därför söker även jag febrilt efter ett lämpligt "motmedel" främst mot katter men även mot hundar.... jo det stämmer.. jag har sett att vissa grannar här låter sina hundar gå lösa och de tittar åt ett annat håll då deras #¤# hundar pinkar på våra buskar..blähh!!..äckligt och dessutom respektlöst av ägarna att låtsas om att det regnar medans deras hundar pinkar revir..

Saken är den att vi har precis flyttat in i en trea med uteplats med SOL LÄGE de lux. Vi blev väldigt glada över vår tur samtidigt som vi insåg att det skulle bli en massa jobb med att fixa till uteplatsen då den förra hyresgästen verkade inte alls ha intresse för blommor och växter. Sagt och gjort...vi har börjat rensa ogräs som aldrig förr och fixat lite rabatter och har planer att lägga ny gräsmatta och göra det så trevligt som det bara går. Allt för att vi ska kunna njuta av sommaren tillsammans på vår nya uteplats medans vår lilla dotter ska kunna plaska i hennes lilla bassäng...
Idag har vi börjat att plantera ner lite buskar och ettåriga blommor och vi har massa planer för att göra det så fint det bara går...(upprepar mig men vi vill verkligen ha en fin uteplats biggrin.gif)

Men då vår uteplats nu börjar ta form och börjar likna ngt utan så mycket ogräs som det var från början...så har inte bara hundar pinkat på våra buskar..nu har grannkatter börjat komma på besök (de verkar tro att det är drive in toa).
De har inte bajsat än som tur är men de kissar och det medför en stank som heter duga (kattpiss luktar skunk ju).

Jag har läst igenom lite tricks här o var på internet och även inne i denna forum och gjorde som några andra gjort. Jag har spritt ut citronskal på de platser de verkar gilla och gjort en "lemonad" med citronsaft och vatten som jag sedan sprejat kring min lilla plätt med förhoppningen att de ska ogilla just min uteplats.

Jag har även spritt ut starka torkade chilifrukter som jag malt för att slippa ovälkomna gäster så att säga..Men jag vet inte om det hjälper.

Jag har pratat med en hundägare jag såg promenera med sin hund utan koppel och bett denne koppla sin hund. Men personen i fråga vart nästan sur på mig och menade att hon hade rätt att ha hunden utan koppel!?? Att det inte var lag på att ha hundar kopplade....Kan det verkligen stämma? Får hundar springa utan koppel på ett bostadsområden?

Hursomhelst..
Efter att förklarat att jag sett hundägaren och hunden med egna ögon...hur hon låtsades inte se sin hund pissa i mina buskar, lovade hon hålla hunden kopplad. (dock så såg jag hunden springa utan koppel idag igen men som tur för mig pinkade hunden i en annan grannes uteplats. Är det bara jag? Eller är det respektlöst av henne?

Jag gillar katter (lite mindre nu dock), har själv haft katter för många år sedan..nu vill jag helst ha dem på så lååångt avstånd från mig och min dotter smile.gif Jo, vi har ju en liten 1½ åring här som leker med jorden då o då, hon gillar blommor och att gräva i jorden tillsammans med mig...ni förstår kanske mitt dilemma...jag vill hellre att min dotter ska kunna leka i en "kattfri" rabatt utan att behöva oroa mig för att hon leker med kattbajs eller att hon kanske leker där katter har kissat...fy katten för katter och deras oansvariga ägare säger jag.

Så om ni har konkreta svar som funkar 100% och verkligen avskräcker katter (och hundar) är vi väldigt tacksamma för det..att spruta vatten på dem hjälper egentligen bara för stunden..och enbart då vi är ute under dagen kanske. Men vi kan inte vakta med vattenslang 24 timmar om dygnet haha smile.gif Så om ni har mera tips som funkar...berätta gärna!

Funkar stay away spray! Vad kan jag göra utan att behöva betala en massa pengar för att lära andras katter och hundar att inte pinka i mina rabatter och buskar???

Tacksam för alla svar

Mvh

En amatör trädgårdsman
Gossen Ruda
Ett staket är nog enda möjligheten. Det behöver inte vara högt, en halvmeter kanske när det inte är rådjur. Så fort man gjort något med marken skall katterna dit och pinka in sitt revir eller använda som toalett. Beträffande hundar så är det bara i naturen som det är koppeltvång. Beträffande hundägare finns det alla sorter tyvärr, allt från såna som aldrig låter hunden ställa till med något ända till totalt hänsynslösa.
amaira
Ett staket är nog enda lösningen, tyvärr. Å andra sidan är det effektivt, och gjort en gång för alla. Se bara til att det inte finns glipor nertill, för katter är fenomenala på att krypa under om de vill. Sedan får ni nog finna er i att hundarna pinkar på staketstolparna ... Ibland kan man bli galen - men det är ingen lösning för det ger bara hjärtattacker, till en själv = ännu mindre kul...
curandero
Haha...tack för era svar. Hjärtattack vill jag ju slippa så det blir nog staket. Vi har faktiskt pratat om det (min fru och jag), idag och bestämt oss för att sätta upp ett staket i slutet av månaden (kosta vade det kosta vill), för att på så sätt minimera besök av de ovälkomna fyrbenta gästerna samt markera för djurägarna att vi faktiskt bor här och till skillnad från de förra hyresgästerna bryr oss om vår lilla "tomt".

När det gäller hundar så förstår jag att det är i grund o botten ägarnas ansvar att "leda" dem, katter har ju mer eller mindre ett eget liv och de verkar komma från en annan värld haha...

Som jag förstår det när det gäller hundar så är det husse o matte som uppfostrar sina bästa vänner och tyvärr så finns det personer som inte borde ha hund då det inte verkar klara av att på ett enkelt sätt exempelvis lära sina hundar att pinka på andra ställen än sina grannars buskar/staket smile.gif
....
Slutligen så vet jag nu att det inte är tvång i stan och bostadsområden med koppel, vilket är lite konstigt med tanke på att om det är hunden som leder husse/matte så kan ju det (med grova kalkuleringar) innebära att hunden får göra som den vill och matte/husse förmår i princip inte att disciplinera sin hund...iofs var det en snäll hund trots allt, pinknödig haha, men snäll...men tänk om det var en annan sorts beteende hunden hade...och det finns flera barn i området. Men jaja..det är en annan diskussion.

Tack för att ni tog tid för att läsa igenom mitt långa första inlägg och hjälpte mig med ett tydligt svar.

Njut av det fina vädret..själv ska jag ut och dricka en kopp the och "host" röka en cigarret..det är en skön natt och jag är lyckligtvist ledig fram till fredag..JIPPIE!!

Till er som jobbar..god natt och dröm i färger.

Mvh

C
kluringen
Gnällspikar! no.gif

Lite kattbajs gör väl inget! Försvinner ganska snabbt. Sjäv har jag två innekatter, men det finns två grannkatter som uträttar behov i rabatterna. 2 katter på 40 kvm plateringsyta märks inte så mycket. Det enda som stör mig är att det händer att de gräver upp nya småplanteringar. Det har jag löst med att skydda plantorna med hönsnät tills de etablerar sig. För övrigt är det bara trevligt att ha dem strykande runt fötterna. Husets småbarn blir till sig av glädje när de får klappa katterna.
Peztis
Jag har själv katter och den ena har fått för sig att använda en del av rabatten utmed husväggen och under trappen som toalett för där är det fin sand - perfekt! Problemet är ju att på andra sidan trappen har vi vår uteplats och att sitta där en sommarkväll och grilla är mindre behagligt när man liksom ser stanken komma i vågor!

Jag har nu gjort ett försök: först och främst rensade jag bort allt och sedan har jag tagit med en stor påse kaffesump från jobbets kaffeautomat och detta har jag hällt ut där hon har uträttat sina behov. På den dryga månad sedan som jag öste på med kaffet har hon inte varit där en endaste gång!
OK, när det är fuktigt eller solen ligger på så luktar det ju enormt med kaffe men det är mer angenämt...
Jag tror att kombinationen lukt och kaffesmak på tassarna gör att hon håller sig borta så än så länge har försöket fallit ut väl.

Om du ska ha staket så kan jag ju meddela att ett staket på 60-70 cm knappast hindrar en katt...

Vad gäller hundarna så har jag förstått det att en hund som är under kontroll inte behöver vara kopplad men i naturen måste den vara det under våren pga alla djurens ungar.
Jag tycker det är oerhört äckligt och oansvarigt av hundägarna att låta sina hundar markera revir och berätta vilka de är och allt vad de nu gör när de går och kissar överallt. Och som jag har förstått det så kan man lätt vänja hundarna av med att göra det. Vem ser t ex blindhundar stanna var 3:e meter och lyfta benet eller nosa på något?

Ett annat tips jag läste var att om hundar alltid kissade på t ex brevlådan så kunde man slå i en annan pinne en liten bit ifrån och då gick hundarna på den i stället.
Gossen Ruda
Jag har sett en husägare som har satt upp skyltar som förbjuder hundar att uträtta sina behov vid häcken. Hundar förstår normalt inte svenska men förhoppningsvis gör ägarna det. Jag funderar på att göra detsamma. Skillnaden är att jag har häcken ut mot en lokalkörbana och den andra häcken gränsar till ett grönområde.

Jag har nu satt upp ett staket runt potatislandet för att slippa kattbesök. Det är ca 1 meter och består av ett kraftigt nät av hönsnättyp men av så kraftig tråd att det står för sig själv. Än så länge inget intrång. smile.gif Håller på att armera häcken runt större delen av trädgården också med samma nättyp, snart kattfritt. yahoo.gif
smuleborg
Vi har två katter, vi älskar dem.

Uteplats, borde betyda mindre yta. "Näta in". Det är egentligen kattägarna (i det här fallet) som borde "näta in". Hundarna ska vara kopplade under en stor tid på året.
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 10-05-2011, 18:35) *
Jag har nu satt upp ett staket runt potatislandet för att slippa kattbesök. Det är ca 1 meter och består av ett kraftigt nät av hönsnättyp men av så kraftig tråd att det står för sig själv. Än så länge inget intrång. smile.gif Håller på att armera häcken runt större delen av trädgården också med samma nättyp, snart kattfritt. yahoo.gif

Min katt är jätteduktig på att klättra så staket är inga problem för honom.
Han är uppfostrad så han uträttar bara sina behov hemma, hunden gör det bara på promenaden.

Tycker synd om Er som har problem med besökande djur, önskar att hararna som äter på fruktträden hade hussar/mattar som tog ansvar för deras framfart
Gossen Ruda
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-05-2011, 21:14) *
Min katt är jätteduktig på att klättra så staket är inga problem för honom.
Han är uppfostrad så han uträttar bara sina behov hemma, hunden gör det bara på promenaden.

Klarar han ett staket som bara består av ett stormaskigt nät måntro? Ett plankstaket är nog inga problem, katter klättar ju i träd, men ståltråd är nog värre.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 10-05-2011, 21:40) *
Klarar han ett staket som bara består av ett stormaskigt nät måntro? Ett plankstaket är nog inga problem, katter klättar ju i träd, men ståltråd är nog värre.

Inga problem för en katt att ta sig över om den nu får för sig att den vill kolla andra sidan.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 10-05-2011, 22:46) *
Inga problem för en katt att ta sig över om den nu får för sig att den vill kolla andra sidan.

Än så länge har det fungerat, i nästan 2 dagar.
amaira
CITAT (kluringen @ 10-05-2011, 15:39) *
Gnällspikar! no.gif

Lite kattbajs gör väl inget! Försvinner ganska snabbt.

biggrin.gif Va fint! Då skickar jag över det hopkrattade kattbajset (från andras katter i mina rabatter) till dig, så det snabbt får försvinna, både från mig och sedan från dig.

Ja, det är den eviga diskussionen. Även om jag svarar på den fortfarande, är jag inte längre upprörd. Det är ingen mening, gillar att leva mitt liv i själs-ro istället.

Men visst är det fascinernade, tycker ni inte det, ändå? Att de som äger katter, anser att alla de som inte äger katter, ska "gilla läget" att ha deras älsklingar skitandes i trädgården. Eller än värre, pissandes revir.

Om man lite diskret försöker framhärda i sin åsikt, är man antingen katthatare, eller får argumentet att man ska klaga över de vilda djuren i stället!!

Nu är flertalet kattägare, tack och lov, både vänliga, empatiska, och ansvarstagande människor. De flesta kattägare kan till och med förstå skillnaden mellan att ha andras egna privata husdjur promenerandes på tomten, och att leva nära NATUREN.

Inget ont men´t, en stilla reflektion bara, i förundran. smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 11-05-2011, 10:01) *
biggrin.gif Va fint! Då skickar jag över det hopkrattade kattbajset (från andras katter i mina rabatter) till dig, så det snabbt får försvinna, både från mig och sedan från dig.

Ja, det är den eviga diskussionen. Även om jag svarar på den fortfarande, är jag inte längre upprörd. Det är ingen mening, gillar att leva mitt liv i själs-ro istället.

Men visst är det fascinernade, tycker ni inte det, ändå? Att de som äger katter, anser att alla de som inte äger katter, ska "gilla läget" att ha deras älsklingar skitandes i trädgården. Eller än värre, pissandes revir.

Om man lite diskret försöker framhärda i sin åsikt, är man antingen katthatare, eller får argumentet att man ska klaga över de vilda djuren i stället!!

Nu är flertalet kattägare, tack och lov, både vänliga, empatiska, och ansvarstagande människor. De flesta kattägare kan till och med förstå skillnaden mellan att ha andras egna privata husdjur promenerandes på tomten, och att leva nära NATUREN.

Inget ont men´t, en stilla reflektion bara, i förundran. smile.gif

Jo, det är lite märkligt. Samma med hundägare som kan låta en hund skälla i timtal utan att reagera trots att omgivningen behöver hörselskydd.
kluringen
Va fint! Då skickar jag över det hopkrattade kattbajset (från andras katter i mina rabatter) till dig, så det snabbt får försvinna, både från mig och sedan från dig.

Nej tack! Det räcker så bra med kattbajset att ta hand om som mina egna producerar inomhus.

Katter är som de är. Det är omöjligt att lära en katt var den egna tomtgränsen går. Den här tråden präglas av stor intolerans av de som inte har katter. Om växterna klarar att absorbera kiss o bajs efter två katter (obs! inte mina egna, utan grannarnas älsklingar) på en innergård på totalt 280 kvm varav endast 40 kvm är planteringar med endast 30 cm djup jord i upphöjda rabatter utan att det uppstår obehag kan det knappast bli så besvärligt i en normalstor trädgård, även om katterna är många fler som ni beskriver. Den hänsyn ni avkräver från kattägarna går inte att leva upp till. En katt som har vant sig vid att få gå ut kan man inte hålla inne, det vore djurplågeri.

Nu är flertalet kattägare, tack och lov, både vänliga, empatiska, och ansvarstagande människor.

Instämmer. Att grävandet kan vara besvärligt håller jag med om, men går att lösa med lite hönsnät tills plantorna blir så pass kraftiga att de klarar grävandet vid sidan utan att ta skada. Enklare (och trevligare) än att gnälla på kattägarna. Inget ont utan gott, det är grävandet som är orsak till att kattlorten absorberas så bra.

Gossen Ruda
Eftersom katter är otroligt dumma i vissa lägen och helt olärbara i att undvika utpekade ställen, en hund är ett geni i jämförelse, borde alla kattägare dra lärdom av detta och inte släppa ut sina älsklingar vind för våg. Antingen hålla dem inomhus eller göra trädgården rymmningssäker. Katten är inte naturlig i svensk natur och har inte heller där att göra. Likaväl som en trädgårdsägare rensar bort ogräs som h*n inte vill ha där måste samme trädgårdsägare få bestämma vilka tamdjur som får vistas där.
Snöflinga
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2011, 15:39) *
Eftersom katter är otroligt dumma i vissa lägen och helt olärbara i att undvika utpekade ställen, en hund är ett geni i jämförelse, borde alla kattägare dra lärdom av detta och inte släppa ut sina älsklingar vind för våg. Antingen hålla dem inomhus eller göra trädgården rymmningssäker. Katten är inte naturlig i svensk natur och har inte heller där att göra. Likaväl som en trädgårdsägare rensar bort ogräs som h*n inte vill ha där måste samme trädgårdsägare få bestämma vilka tamdjur som får vistas där.

Visst är det så. Jag sticker ner små pinnar i mina odlingar för att hålla kattfritt. En vän har sin katt i sele med så lång lina som tomten sträcker sig. Det tycker jag vittnar om hänsyn.
amaira
CITAT (kluringen @ 11-05-2011, 13:55) *
Den här tråden präglas av stor intolerans av de som inte har katter.

confused.gif

För att jag blir ledsen över att de skiter i min trädgård och kissar i mina uthus?

confused.gif

Märkligt g.gif

Jag vill nog snarare hålla med Gossen Ruda här:

CITAT
Antingen hålla dem inomhus eller göra trädgården rymmningssäker.
Kan inte kattägaren kosta på staketet? Varför måste grannarna göra det för att skydda sig? Och dessutom bli kallade intoleranta? Vem äger djuret? Vem har ansvaret över det? Vem har skaffat det? Vem är det som vill ha det?

CITAT
Katten är inte naturlig i svensk natur och har inte heller där att göra.
Nä, den är faktiskt inte det. Enligt uträkningar dödar katter i Sverige 6 miljoner fåglar årligen, det står här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Katt

"En svensk omräkning av dessa siffror ger i runda tal 22 miljoner däggdjur, 6 miljoner fåglar och 1 miljon ödlor och ormar varje år.
Katten jagar gärna också när den får gott om foder hemma
.
"

Och ornitologiska föreningen skriver såhär:'
"Ännu fler fåglar dödas varje år av lösspringande katter. Uppskattningsvis dödar våra huskatter omkring 10 miljoner fåglar varje år. Detta gör katten till det som tar död på mest fåglar i Sverige som orsakats av människor." Det står här: http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=1754

Jag älskar naturen och att leva nära den. Jag älskar också min trädgård. På många vis går de in i varandra, naturen och trädgården. Jag värnar LIVET på det viset. Att sedan bli betraktad som "intolerant" för att jag inte är glad över alla lösspringande katter som invaderar min tomt? Ja, vad säger man...

Ruda igen:
CITAT
Likaväl som en trädgårdsägare rensar bort ogräs som h*n inte vill ha där måste samme trädgårdsägare få bestämma vilka tamdjur som får vistas där.

Just det. TAM-djur. Andras. Med ägare. Det ringer inte en liten klocka någonstans inombords?
kluringen
CITAT (amaira @ 12-05-2011, 20:40) *
confused.gif
För att jag blir ledsen över att de skiter i min trädgård och kissar i mina uthus?
confused.gif
Märkligt g.gif

Att de kissar i dina uthus tvivlar jag på, de föredrar nog att kissa på mjukt underlag i trädgården. Skiten gräver de ju ner, den hittar du först när du gräver själv på samma ställe. Har du en massa korvar som du krattar ihop är de inte gjorda av katter.

CITAT (amaira @ 12-05-2011, 20:40) *
Kan inte kattägaren kosta på staketet? Varför måste grannarna göra det för att skydda sig? Och dessutom bli kallade intoleranta? Vem äger djuret? Vem har ansvaret över det? Vem har skaffat det? Vem är det som vill ha det?

Du vet ingenting om katter du. För att hålla en katt innanför/utanför ett staket måste den vara hög och förses med elstängsel, alternativt förses med tak. Bli vän med inkräktarna istället. De är trevliga inslag i en trädgård. Inte är de dumma heller som Ruda påstår. Jo, jag tycker att det är intolerant att störa sig på bagateller till den grad att man t o m bygger staket till ingen nytta, och inbillar sig sen att den har effekt.
ingrids
Nja kluringen - det finns ett sätt som funkat för mig i tre år helt utan tak och elstängsel. Katter tycker inte om att klättra på saker som ger efter, vilket gör att jag har ett segt men slankigt nät som egentligen är tänkt att hindra katter från att falla från balkonger. Det är uppsatt inte särskilt spänt på stadiga pinnar, ungefär 1,5 m och nedgrävt ungefär tio cm. Enda nackdelen är att det inte tål snö så jag måste ta ner det på vinter. Kommer att skaffa ett stadigare nät at ha de första 50 cm och fästa på den sladdriga nätet så att a. jag ytterligare gör det säkert att katter inte fastnar (har inte hänt hittills men vore inte bra) och b. det skulle kunna hänga uppe även när snön har lagt sig eftersom det stadiga nätet inte blir nedtyngt på samma sätt.
Min katt har inte rymt och ingen av grannkatterna har hoppat över för att klå upp honom.
Bettis

Vid de flesta bostadsområden gäller koppeltvång, hör med hyresvärden.

"I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund) och på vissa platser totalt hundförbud. Hundförbud gäller t ex ofta för lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats."

Här har också sprungit en del katter och jag blir skogstokig när dom sätter sig i rabatterna för det luktar så in i norden, men hundarna håller efter dom en del på dagarna så det har blivit bättre, dom har faktiskt en hel skog att vara i.
Gossen Ruda
CITAT (kluringen @ 13-05-2011, 00:15) *
Att de kissar i dina uthus tvivlar jag på, de föredrar nog att kissa på mjukt underlag i trädgården. Skiten gräver de ju ner, den hittar du först när du gräver själv på samma ställe. Har du en massa korvar som du krattar ihop är de inte gjorda av katter.
Du vet ingenting om katter du. För att hålla en katt innanför/utanför ett staket måste den vara hög och förses med elstängsel, alternativt förses med tak. Bli vän med inkräktarna istället. De är trevliga inslag i en trädgård. Inte är de dumma heller som Ruda påstår. Jo, jag tycker att det är intolerant att störa sig på bagateller till den grad att man t o m bygger staket till ingen nytta, och inbillar sig sen att den har effekt.

Det är inga problem att se när katter skitit eftersom de drar ihop jord över skiten. Hos mig räckte det med ett nätstaket på 90-100 cm för att hindra katten. Jag finner ingen anledning till att acceptera andras tamdjur i min trädgård, som skiter i rabatter och trädgårdsland och jagar fåglar. Om kattägaren har problem med att hålla katten i sin trädgård är oväsentligt, det är dennes problem.
HelénE
Just på grund av att jag inte ville ha trista diskussioner med grannar när jag flyttade till hus, eftersom jag har katter och en av tankarna med flytten var att katterna skulle kunna få gå ut, så valde jag att flytta till glesbebyggt ställe.

Jo vi har grannar, men innan vi köpte stället kollade vi med dem som bodde där att de inte stördes av katter. Sen har förvisso grannarna bytts ut sen dess, men före varje visning så satte jag upp tydligt skylt vid vår infart (som måste passeras för att komma till grannarna) där det stod "OBS! Fritt gående katter"

Vet inte om det hjälpte, men ingen av nya grannarna störs heller av eventuella besök av våra katter.

Hund är annars effektivt avskräckningsmedel mot katt, vi har sådan också och således flyr eventuellt förbispankulerade katt direkt när han tar till ton och sätter emot dem. (vi har staket så allt utanför är säkrat, men det vet ju inte ev. katter som stryker förbi).

MEN, jag kan rekommendera vatten. Katter är faktiskt ganska mycket vanedjur, de tar ungefär samma rundor varje dag vid ungefär samma tid. Spana efter dem och ta reda på ungefär när de brukar duka upp. Var redo med slangen. Man kan faktiskt dra in vattenslangen i huset och sätta sig på lur i ett fönster. Kan funka med en vanlig vattenspruta också om man har en bra modell. Upprepade omgångar av dusch brukar få de flesta katter att söka andra vägar.

Katter gillar inte heller citrus, man kan plantera citrontimjan och citronmeliss på ställen katter ofta verkar bevista, eller riva citron/apelsinskal och strö ut. Ättika är de heller inte så förtjusta i. Man kan ställa skålar med ättika om katten bevistar just ett visst ställe hela tiden. Slösa dock inte några pengar på anti-katt-medel, de brukar aldrig fungera. Tro mig jag har provat flera för att få ha mina krukväxter ifred när jag bodde i lägenhet. Däremot fungerade det bra att lägga stenar (stora) i varje kruka, så även det kan vara ett tips på ställen det passar sig. Katter gillar inte heller blöt jord, så vattnar man ofta är chansen större att de väljer annat ställe. Om katt bevistar speciell plats ex. nattetid kan det temporärt vara en idé att vattna mycket just där varje kväll, då väljer kanske katten något annat ställe och förhoppningsvis inte i samma trädgård.

Katter kan också vara lättskrämda, en farbror till mig hade problem med grannkatten som spet in och upp hans katts mat varje dag. En dag gömde han sig bakom dörren i köket beväpnad med en vanlig partysmällare, sån man har på typ barnkalas som man smäller av genom att dra i ett snöre. Katten kom och precis när den satt sig vid skålen så drog igång partysmällaren. Katten hoppa rätt upp i luften ca 1 meter och for ut som en pil och sen dess har den inte återkommit.

Tyvärr kräver både vatten- och partysmällartipset att man aktivt själv kommer på katten.

Helén

kluringen
Själv håller jag mina katter inne. Dels för att jag inte vill ha konflikter som kan bli med grannarna, dels för att jag inte vill ta risken att de blir stulna eller försvinner på annat sätt. Alla vi har olika toleransnivåer.

Jag är mycket förtjust i katter i allmänhet, därmed har jag en hög toleransnivå för vad grannarnas katter kan ställa till med på bostadsrättsföreningens gård som är gemensam utrymme. Det gnälls en del om gårdskatterna för gnällandets egen skull, vanligt fenomen i BR föreningar. Några stör sig på att katterna ligger och solar på gårdsmöblerna. Att katterna använder rabatterna som toa är det ännu så länge bara jag som har insett eftersom det bara är jag (och katterna) som gräver där. Gården är min av grannarna högt uppskattade lilla hobby. Se bild på katterna, visst är de söta!

CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2011, 10:34) *
Det är inga problem att se när katter skitit eftersom de drar ihop jord över skiten.
Precis så är det, och nergrävd kattskit luktar inte. Sak samma med överkrafsat kattkiss. Det luktar mer om buxbomen till och från än av det som katterna eventuellt har gjort.

Annat är det med revirmarkeringar som okastrerade hankatter sprayar överallt för att signalera om sin existens till löphonorna. Det stinker ordentligt, även på långt håll. Som tur är de flesta tamkatter som inte används för avel kastrerade, och dyra avelskatter släpps ju knappast ut.

Lycka till med era staket, det funkar säkert så länge som katterna inte är intresserade att ta sig över.

CITAT (HelénE @ 13-05-2011, 21:11) *
Tyvärr kräver både vatten- och partysmällartipset att man aktivt själv kommer på katten.

Helén
Bor man i villaområde vet man inte hur många besökare man har. Min dotter har kameraövervakning på kattluckan, därför vet hon numera varför det går åt så mycket kattmat. Det bor en inhysing i hennes källare. Inhysingen varken syns eller hörs utom enstaka gång då den har rykt ihop med hennes egen katt. Nu vet dottern varken ut eller in, hon har inte hjärta att köra bort en hemlös katt. En dag hade han halsband på sig, men nästa dag var halsbandet borta. Hon hoppas kunna etablera kontakt med främlingen så hon ska kunna sätta halsband på den själv och kanske därigenom få kontakt med en eventuell ägare. Kanske adoptera den, om hennes katt går med på det.

Apropå ohyra, dags att köpa Myrra att strö under pionerna och på alla ställen där man ser att myrorna har börjat bygga bo. Och nya nematoder som verkar ha frusit ihjäl i vintras eftersom vi åter får runda hål i på en massa blad.

HelénE
CITAT (kluringen @ 15-05-2011, 14:51) *
Själv håller jag mina katter inne. Dels för att jag inte vill ha konflikter som kan bli med grannarna, dels för att jag inte vill ta risken att de blir stulna eller försvinner på annat sätt. Alla vi har olika toleransnivåer.

Jag är mycket förtjust i katter i allmänhet, därmed har jag en hög toleransnivå för vad grannarnas katter kan ställa till med på bostadsrättsföreningens gård som är gemensam utrymme. Det gnälls en del om gårdskatterna för gnällandets egen skull, vanligt fenomen i BR föreningar. Några stör sig på att katterna ligger och solar på gårdsmöblerna. Att katterna använder rabatterna som toa är det ännu så länge bara jag som har insett eftersom det bara är jag (och katterna) som gräver där. Gården är min av grannarna högt uppskattade lilla hobby. Se bild på katterna, visst är de söta!

Precis så är det, och nergrävd kattskit luktar inte. Sak samma med överkrafsat kattkiss. Det luktar mer om buxbomen till och från än av det som katterna eventuellt har gjort.

Annat är det med revirmarkeringar som okastrerade hankatter sprayar överallt för att signalera om sin existens till löphonorna. Det stinker ordentligt, även på långt håll. Som tur är de flesta tamkatter som inte används för avel kastrerade, och dyra avelskatter släpps ju knappast ut.

Lycka till med era staket, det funkar säkert så länge som katterna inte är intresserade att ta sig över.

Bor man i villaområde vet man inte hur många besökare man har. Min dotter har kameraövervakning på kattluckan, därför vet hon numera varför det går åt så mycket kattmat. Det bor en inhysing i hennes källare. Inhysingen varken syns eller hörs utom enstaka gång då den har rykt ihop med hennes egen katt. Nu vet dottern varken ut eller in, hon har inte hjärta att köra bort en hemlös katt. En dag hade han halsband på sig, men nästa dag var halsbandet borta. Hon hoppas kunna etablera kontakt med främlingen så hon ska kunna sätta halsband på den själv och kanske därigenom få kontakt med en eventuell ägare. Kanske adoptera den, om hennes katt går med på det.

Apropå ohyra, dags att köpa Myrra att strö under pionerna och på alla ställen där man ser att myrorna har börjat bygga bo. Och nya nematoder som verkar ha frusit ihjäl i vintras eftersom vi åter får runda hål i på en massa blad.

Ett tips betr. katten som bosatt sig i dotterns källare. Kattluckor brukar gå att ställa så att katt kan komma in men sen inte ut. Gör så och sätt sedan ett halsband på katten med ett namnhänge i där hon lägger en lapp "snälla ägare, ring mig tel, OBS! Är inte arg, vill bara ha kontakt"

Det är bäst att påpeka direkt att man inte är arg/sur eller så, annars kanske inte ägaren vågar ringa.

Om halsbandet sitter kvar utan att något händer några veckor så kan man nog anta att den är övergiven.

Helén
kluringen
Tack för tipset HelénE. Värt att testa. Nu har även dottern böjat påta i trädgården och håller ögonen öppna efter det försvunna halsbandet (letar även inomhus), det kan finnas värdefull info på den. Vissa katter är femonenala på att krypa ur både halsband och selar, min ena katt är sån. Jag har köpt flera varianter i förhoppning om att lyckas koppelträna honom, men han kränger av sig vad jag än sätter på honom på nolltid. Hon har lagt ut några filmsekvenser där hon testar olika filformat som brandveäggar och webbläsare inte spärrar.

http://bakmaskinen.se/katt/katter.html

giggle.gif
Gossen Ruda
Tråkigt att kattägarna här och annorstädes inte förstår grundproblemet med att låta katterna förorena i andras trädgårdar. Ganska egotrippat faktiskt. Beträffande staket så har ännu inte kattfan klättrat över så jag tror nog att jag vunnit. Då är grävlingen vid sommarstugan värre... Fast det finns faktiskt en lösning på kattskitandet. Svägerskan hade en katt, som egentligen var sonens. Den var från början en innekatt, för värdefull för att gå ute. Till slut fick den efter 10 år vara ute lite. Den var dock så präglad att gå på sin låda att när den var ute kunde den komma springande som en pil, in på lådan och sket och sen ut igen. Vanans makt. Att katterna gräver ner skiten är fel, de skiter på marken och drar sen ihop jord runtom men skiten kommer ju fram när man jämnar till jorden efteråt. Ibland verkar det som om de drar ihop lite före också för att skiten skall komma upp högt och synas.
kluringen
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2011, 22:01) *
Att katterna gräver ner skiten är fel, de skiter på marken och drar sen ihop jord runtom men skiten kommer ju fram när man jämnar till jorden efteråt. Ibland verkar det som om de drar ihop lite före också för att skiten skall komma upp högt och synas.

Du har bevittnat beteendet för markering av dominans. Det vanliga är att de gräver en grop, kissar/bajsar i gropen och täcker sedan omsorgsfullt över vad de har gjort.

CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2011, 22:01) *
Beträffande staket så har ännu inte kattfan klättrat över så jag tror nog att jag vunnit.

Njut av segerns sötma så länge det varar. Har katten planerat projekt i din trädgård kommer den att överlista dig förr eller senare. Bli inte förvånad om den sätter av ett skit på en av dina staketstolpar. Dominanta katter gör så ibland.

Gossen Ruda
CITAT (kluringen @ 16-05-2011, 02:38) *
Du har bevittnat beteendet för markering av dominans. Det vanliga är att de gräver en grop, kissar/bajsar i gropen och täcker sedan omsorgsfullt över vad de har gjort.
Njut av segerns sötma så länge det varar. Har katten planerat projekt i din trädgård kommer den att överlista dig förr eller senare. Bli inte förvånad om den sätter av ett skit på en av dina staketstolpar. Dominanta katter gör så ibland.

Staketet består enbart av ett kraftigt självstående trådnät som hålls uppe av blomsterkäppar. Den kan försöka skita på de pinnarna, risken är att den halkar och blir spetsad. Bild kommer i så fall i ett forum nära dig. Jag vet vad som krävs för att hålla ute katter, jag har bara inte engagerat mig. Att klä överkanten på ett staket med aluminiumfolie är en bra idé. I nödfall får det bli som med lösningen på vargfrågan, skjut och gräv.
amaira
Jag hade egentligen tänkt utgå ur en diskussion som (liksom kattdiskussionerna plägar) aldrig utvecklas utan kör fast i två läger där ena eller bägge parter är hätska. Jag har ju sagt min åsikt, det räcker.

Ett litet tillägg kan jag dock inte låta bli.

Jag struntar i vad det är jag "bevittnar" i min trädgård och på min tomt.

Du får säga vad du vill om hur katter "borde" göra i min trädgård och i mina uthus - de gör det inte, sorry. (Även om jag inte anser att det hade varit bättre om de följt dina regler.)

Kanske är det någon form av revisstrid som pågår, då jag inte har egna katter längre, och alla grannars katter nu invaderar ett "tomt revir" från alla håll.

Och? Då njuter du? Ursäkta mig, med sättet du skriver det på, "låter" väldigt hämdlystet? Vad gynnar det i så fall? Katterna?

Edit: Jag vill tillägga att jag faktiskt tycker att skriverierna i tråden är sjysta! Det är bara Kluringen som tydligen känner sina katters väl och ve hotat.

Jag har inget emot katter, jag tycker de är underbara djur. Men jag har väldigt mycket emot när ett stort antal grannar har katter som har sina stråk rakt över min tomt, med stationer i mina uthus, inne i min trädgård med toaletteer i all barmark, samt intill min fågelmatning.

Jag kan inte se att det skadar katter att deras ägare begränsar deras skadeverkan på andras tomter och i naturen. Jag kräver inte heller en "omedelbar lösning" där gamla vana utekatter nästa dag ska stängas inne - det ser jag som djurplågeri. Men på sikt måste det gå att få fram andra lösningar. Lagändringar, avelsarbete, inhägnader (inte "uthägnader" som grannar måste försvara sina ägor/revir med wink.gif ) osv.

För att något ska ske, måste det till en diskussion. Och alla de som inte har katter men får dras med kattproblem MÅSTE kunna få ett ord med i laget. För att inte tala om naturen.
kluringen
CITAT (amaira @ 16-05-2011, 09:44) *
Du får säga vad du vill om hur katter "borde" göra i min trädgård och i mina uthus - de gör det inte, sorry. (Även om jag inte anser att det hade varit bättre om de följt dina regler.)

Jag har inte sagt något om hur katter borde göra. Katter är självständiga djur som gör som de vill. Det går att dressera dom i viss mån, men endast om katten själv finner behag i att göra som vi vill. Har man haft katt i hela sitt liv kan man en hel del om katters både normala och avvikande beteenden. Vad jag försökte framföra att det är naivt att tro att man kan stänga in/ut en katt med ett enkelt staket.

Och? Då njuter du? Ursäkta mig, med sättet du skriver det på, "låter" väldigt hämdlystet? Vad gynnar det i så fall? Katterna?

Edit: Jag vill tillägga att jag faktiskt tycker att skriverierna i tråden är sjysta! Det är bara Kluringen som tydligen känner sina katters väl och ve hotat.

Svårt att lista ut vad du retar dig på beträffande mitt skrivsätt. Jag tycker att jag har varit saklig. Jag tycker bara att det är sorgligt att dessa underbara varelser utgör grogrund för så många, ibland rent aggressiva konflikter människor emellan. Jag nämnde i tidigare inlägg att det inte är helt konfliktfritt med gårdskatterna fast ingen har egentligen ont av dem.

Mina egna katters väl och ve behöver inte försvaras, de är innekatter vilket framgår i mina inlägg. Men får bostadsrättsföreningen för sig att utfärda kattförbud (risken finns) på vår innergård blir det väldigt synd om gårdskatterna nu när ägarna har lärt dem att älska det delvis fria livet bland blommor o buskar.
För att något ska ske, måste det till en diskussion.

Det håller jag med om. Men så länge som lagstiftningen ser ut som den gör går det inte att hindra att folk har frigående katter. Gilla läget, eller bygg staket som funkar, peppra i rabatterna eller vad man kan hitta på för att hålla dem borta, det är fritt fram. Att bara ha en massa åsikter om vad katternas ägare borde göra hjälper ju inte.

Vänner?

amaira
CITAT (kluringen @ 16-05-2011, 23:17) *
Vänner?
tummenupp.gif Absolut!
Gossen Ruda
Men Kluringen, det är trots allt kattägarna som i grunden är orsaken till kattproblemen och givetvis också de som skall lastas. Hur mycket än kattägarna tycker om sina djur kan man inte på något sätt kräva att andra skall acceptera samma syn. Jag har inget emet katter men jag vill inte se dem i min trädgård eller någon annanstans i vår natur. De har inte där att göra helt enkelt. Att skylla på vår nuvarande lagstiftning är att inte ta åt av kritiken, alla har vi också skyldigheter som inte står i lagen.
kluringen
CITAT (Gossen Ruda @ 17-05-2011, 09:01) *
Men Kluringen, det är trots allt kattägarna som i grunden är orsaken till kattproblemen och givetvis också de som skall lastas. Hur mycket än kattägarna tycker om sina djur kan man inte på något sätt kräva att andra skall acceptera samma syn. Jag har inget emet katter men jag vill inte se dem i min trädgård eller någon annanstans i vår natur. De har inte där att göra helt enkelt. Att skylla på vår nuvarande lagstiftning är att inte ta åt av kritiken, alla har vi också skyldigheter som inte står i lagen.

Hänsynslösa människor finns det gott om på alla fronter. Jag stör mig mer på alla tvåbenta grisar som finns i den nära omgivningen än på några harmlösa katter som blir allt färre jämfört med hur det var för 30-40 år sen.

T ex folk som strör sopor omkring sig. Uttjänta rumsväxter (ibland smittade med ohyra) som kastas i planteringarna, varje år hamnar även en och annan julgran där. Obegripligt att de inte begriper att de förstör både för sig själva och för sina grannar. Sen har vi fyllon som pissar o spyr i våra portar på väg hem från kringliggande krogar, hundägare som står med sina lagenligt kopplade hundar och låter dem pissa på husfasaden fast det finns träd planterade längs med trottoarkanten (inte hundens fel). Kaninplågan i stadens alla parker som ringbarkar växterna som ansvarslösa tamdjursägare har planterat in när deras ungar har ledsnat på gosedjuret är också värt att näna. Listan kan göras väldigt lång.

Sen vet jag inte vad du avser med "naturen". I "naturlig natur" finns det knappast några förvildade tamkatter, deras chans att överleva och föröka sig i vårt bistra klimat är förhållandevis små. I många kulturlanskap kan katterna däremot anses som nyttodjur. Stallkatter till exempel stödmatas för att de ska vilja stanna kvar och hålla efter gnagare som djurfodret lockar till sig. Även om katterna saknar kapacitet att fånga och döda alla, så avhåller sig gnagarsläktet instinktivt från att bosätta sig där det finns katt. Människan har domesticerat katten av just denna anledning för tusentals år sen. Att använda dem som sällskap och sängvärmare är ett modernare påfund.

Att de inte hör hemma i naturen är fel, det är ju därifrån som de har sin härstamning. Många fortfarande vildlevande arter är utrotningshotade på grund av människans framfart i naturen, t ex den europeiska vildkatten (som inte går att tämja), numera fridlyst, har mycket gemensamt i övrigt med tamkatterna i fråga om levnadsätt och beteende i det fria.

amaira
Fortfarande vänner wub.gif utan tvivel. men jag har mina åsikter kvar. wink.gif

CITAT (kluringen @ 17-05-2011, 12:23) *
Jag stör mig mer på alla tvåbenta grisar som finns i den nära omgivningen än på några harmlösa katter som blir allt färre jämfört med hur det var för 30-40 år sen..

Katterna är inte färre, snarare är de fler, många fler!!! Det finns fler hushåll idag än det fanns lantbruk/ladugårdar då. Katter måste vara det vanligaste husdjuret, och flertalet familjer har ett fler tal katter. Det VIMLAR av katter här, på ett vis som det aldrig gjort förut i historien. Det gäller alltså främst i villasamhällen eller andra tättbebyggda områden, eller bara områden med många bostäder.

Katten har också låg status, det måste du hålla med om. Många tar ungar, för att det är så kul, och kan sedan inte finna nya ägare, och katter skänks bort till höger och vänster, och en del ger sig iväg på egen hand för att de inte kommer överens med sina "rumskamrater". "Alla" varken kastrerar eller steriliserar sina katter!

Om katten uppgraderades till "riktigt husdjur", med regler och ansvar som "riktiga husdjur" är behäftade med, skulle säkerligen även deras status höjas. Det är väl eftersträvandvärt?

T ex folk som strör sopor omkring sig. Uttjänta rumsväxter (ibland smittade med ohyra) som kastas i planteringarna, varje år hamnar även en och annan julgran där. Obegripligt att de inte begriper att de förstör både för sig själva och för sina grannar. Sen har vi fyllon som pissar o spyr i våra portar på väg hem från kringliggande krogar, hundägare som står med sina lagenligt kopplade hundar och låter dem pissa på husfasaden fast det finns träd planterade längs med trottoarkanten (inte hundens fel). Kaninplågan i stadens alla parker som ringbarkar växterna som ansvarslösa tamdjursägare har planterat in när deras ungar har ledsnat på gosedjuret är också värt att näna. Listan kan göras väldigt lång.

Att rättfärdiga ett problem med att det finns andra problem som är "viktigare", är ett dåligt argument som ofta används i de flesta sammanhang. För mig är såna argument inte hållbara.

Var och en har rätt att engagera sig i de problem som är just den människans PROBLEM. Det är som att säga, att du absolut inte får må dåligt eller vara ledsen, tänk på barnen i Afrika. Själv har jag INGA problem av den sorten som du räknar upp - MEN jag har kattproblem (ANDRAS katter) i MIN trädgård och uthus och tomt och natur.

Sen vet jag inte vad du avser med "naturen". I "naturlig natur" finns det knappast några förvildade tamkatter, deras chans att överleva och föröka sig i vårt bistra klimat är förhållandevis små. .

Just det. Det finns inga katter - ens från början - i vår svenska natur!! De är från början tagna från en helt annan del av världen. Det FINNS fortfarande vilda katter, äkta vildkatter, och de hör hemma i sin naturtyp. Och de funkar INTE att tämja som tamkatter!!! Våra tamkatter är domesticerade, och HÖR INTE hemma i naturen längre.
Minst av allt i vår svenska natur där de aldrig levt i vilt tillstånd

I många kulturlanskap kan katterna däremot anses som nyttodjur. Stallkatter till exempel stödmatas för att de ska vilja stanna kvar och hålla efter gnagare som djurfodret lockar till sig.
.

Jag känner till stallkatter. De hade ett arbete och ett syfte, de var nödvändiga helt enkelt. Jag har också haft "arbetskatter" på det viset, och de var givetvis också kelkatter, och otroligt fina, vänliga intelligenta och rara - ja helt ljuvliga!!

Även om katterna saknar kapacitet att fånga och döda alla, så avhåller sig gnagarsläktet instinktivt från att bosätta sig där det finns katt.

Sktisnack. Möss och råttor är överlevnadskonstnärer, de blir bara smartare, och håller sig undan där katterna kan nå. Men visst minskar bestånden med katter, det är sant.

Stallkatter bor och verkar i stall och ladugårdar, inte i "naturlandskapet, eller ens i kultuirlandskapet. De skyddader de tama djurens säd mot möss och råttor.

Att de inte hör hemma i naturen är fel, det är ju därifrån som de har sin härstamning. Många fortfarande vildlevande arter är utrotningshotade på grund av människans framfart i naturen, t ex den europeiska vildkatten (som inte går att tämja), numera fridlyst, har mycket gemensamt i övrigt med tamkatterna i fråga om levnadsätt och beteende i det fria.

Just det, som jag skrev ovan: Det FINNS fortfarande vilda katter, äkta vildkatter, och de hör hemma i sin naturtyp. Och de funkar INTE att tämja som tamkatter!!! Våra tamkatter är domesticerade, och HÖR INTE hemma i naturen längre.
Minst av allt i vår svenska natur där de aldrig levt i vilt tillstånd.

smile.gif
amaira
Sen vet jag inte vad du avser med "naturen". I "naturlig natur" ...

Blir lite nyfiken här. Finns det "icke-natur" för dig? Vardå? I mina ögon har du "natur" överallt, och det är där, "överallt", som katterna ställer till skada.

Överallt där vilda fåglar, insekter, djur och växter existerar, finns också "naturen". Och dessa "överallt" är viktigare än någonsin (!!!) när nu människan tränger ut det vilda och igenväxning och övergödning ställer till det, så att det tidigare landskapets många växter och djur behöver finna nya biotoper att överleva i.

Du har till och med "natur" i trädgården!!! Och i denna naturtyp som trädgården representerar, kan du till och med värna om biologisk mångfald. Till och med mitt-i-stan om så är!!!

Jag har en hemsida om biologisk mångfald i trädgården och i naturen här på Mälaröarna (förort till stockholm). Läs gärna här om du vill, om du vill lära dig något om naturen:

Trädgården

Eller här:
Fjärilar i trädgården.

kluringen
CITAT (amaira @ 17-05-2011, 13:22) *
Fortfarande vänner wub.gif utan tvivel. men jag har mina åsikter kvar. wink.gif

Trevligt. Tur är väl det, att man kan/får ha olika åsikter i en demokrati.

Katterna är inte färre, snarare är de fler, många fler!!!

Katten har också låg status, det måste du hålla med om.

Tyvärr. Men det finns många ideella organisationer som jobbar för ändringar. Det tar tid, men der går i alla fall framåt en liten bit i taget. Antalet medvetna kattägare har ökat. Katter som stryker omkring i innerstaden eller i tätbebyggda förorter är numera ganska sällsynta till skillnad mot hur det var förr.

Om katten uppgraderades till "riktigt husdjur",…..

Hur menar du? Ska vi betala kattskatt eller vad? Ansvarsfulla kattägare ser till att katten både är ID märkt, registrerad och veterinärvårdsförsäkrad.

Att rättfärdiga ett problem med att det finns andra problem som är "viktigare", är ett dåligt argument som ofta används i de flesta sammanhang. För mig är såna argument inte hållbara.

Jag har bara informerat om att jag tycker att de två katterna på gården är harmlösa, med eller utan övriga äckliga problemen som finns i min hemmiljö.

CITAT (amaira @ 17-05-2011, 13:37) *
Blir lite nyfiken här. Finns det "icke-natur" för dig? Vardå? I mina ögon har du "natur" överallt, och det är där, "överallt", som katterna ställer till skada.

Miljöer som är skapade av människan är inte naturen. Där finns massor med både djur och grödor som inte hör hemma där på gott och ont. Och på vilket vis anser du att katterna gör skada? Den form av kattinvasion som du beskriver att ni har problem med i Mälardalen har jag bara sett utomlands där klimatet är gynnsamt för fri förökning. Där kör man Rudas förslag till lösning: "Skjut och gräv"! Den lösningen är en möjlighet även här i Sverige. Kommunen har rätt (och skyldighet) att rensa upp i katträsket om de anses utgöra sanitär olägenhet.

Jag känner till stallkatter. De hade ett arbete och ett syfte, de var nödvändiga helt enkelt. Jag har också haft "arbetskatter" på det viset, och de var givetvis också kelkatter, och otroligt fina, vänliga intelligenta och rara - ja helt ljuvliga!!

Nu är det jag som är nyfiken. Hur bar du dig åt för att förhindra att dina fria "arbetskatter" skulle göra besök på ANDRAS tomter och i andras uthus? Katter som inte hålls inlåsta eller inhägnade går på egna upptäcktsfärder, även stallkatterna, bara så är det.
smuleborg
Vi har två underbara katter, de får gå ut och in som de vill. Den ena gräver gärna i rabatter. Vi kör ner grillpinnar och täcker de känsligaste odlingarna med hönsnät (under våren och en bit in på försommaren). Fiberduk på trädgårdslandet. Det är vårt problem.

Vi bor mycket ensligt.

I ett villaområde eller motsvarande tycker jag att det är kattägarens ansvar att "näta in" tomten eller på annat sätt se till att katten inte gör skada i grannars trädgårdar o.s.v. Lagstiftningen säger att djurägaren ska ha katten under uppsyn, men en dom har meddelat att kattägaren inte har detta ansvar. Det går stick i stäv, såsom rättsppraxis kan göra.

Att höja kattens status; ta ansvar för din utekatts uteliv också! Näta in om så behövs. Märk, vaccinera, försäkra. Kastrera alla katter som inte används för avel. Sälj ingen katt under 2000 kr. Köp ingen katt under 2000 kr (med undantag av från föreningar typ Stockholms Katthem och Djurskyddet).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon