Redigering: Mitt svar till trådskaparens fråga "Om man nu inte vill ha maskrosor i sin trädgård kan man gräva upp dem, mycket jobb och de kommer tillbaka. Genom denna metod håller jag dem i schack. Undrar om det finns något annat sätt att bli av med dessa växter."
Annat sätt, som är hållbart finns inte. Vår matta var en gång nerlusad av maskrosor (det var i princip en matta av maskrosor med några grässtrån däremellan), vi har använt tisteljärns-(heter redskapet så?)metoden. Några stora hål blir det inte. Första två åren lade vi ner en del tid; fr.o.m. tredje året var beståndet betydligt utglesat. Nu, någon enstaka maskros här och där, fram med järnet (det går fort, betydligt fortare än att använda gifter), ju tidigare på säsongen desto bättre.
"Dra" maskrosorna när de precis är i knopp, det är då lättast att få med hela (eller så mycket som möjligt) av roten. Om du inte orkar eller hinner, ta i vilket fall bort blommor innan de går i frö (de går i frö även som avnypna, dumpa på säkert ställe).
Klipp gräsmattan regelbundet. Algomin stärker gräset. Vi låter dessutom gräsmatte-gräsklippet gå tillbaka till mattan.
Redigerat av smuleborg: 17-05-2011, 18:01
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|