Bra formulerat anncharlotte; precis de banorna tänker jag också i! Personligen har jag både huskatt och raskatt och älskar dem lika högt båda två! Dock är ingen av dem något jag skulle kunna ta kattungar på, så honan är kastrerad och hanen kommer bli det när han är vuxen nog. Skippa allt ras/blandrassnack är ni snälla, det är inte det som är poängen!
Jag tycker all seriös uppfödning är bra, oavsett om det gäller raskatter eller huskatter! Tar ägaren ansvar för sina djur och var de hamnar är allt bra i mina ögon
Vad det gäller kostnaden - själv sparade jag ihop till min dyra raskatt. Kunde ju inte få alla de egenskaper jag eftersökte hos katt nr 2 annars...Vill man ha något som går att spara ihop på rimlig tid så skaffar man det

Å jag tror också det är lättare att förstå ansvaret av att skaffa katt om man tar mer än ex. en krona tassen för den, men som sagt, så länge man själv har koll på var ens missar hamnar så är det bra ändå. Min huskatt t ex är ju en gratiskatt (stallkatt), fast hon var åtminstone avmaskad när jag fick henne . Det var jag själv som ordnande vaccineringar, försäkring och sådant.