CITAT (kerstin z5-6 @ 18-05-2011, 20:38)

nej men de har lagt ägg i dammen..hm om det regnar kommer inte ämnet ner i vattnet då..??
jag vågar inte chansa:( fast det är ett svårartat fall
Vänta tills grodorna metamorferat och krypit upp på land. Jag vet inte om medlet kan sköljas av bladen och ner i dammen eller om det snabbt tas upp av växten. På förpackningen står det att man inte skall spruta om det väntas regn inom 6 timmar. Kolla väderleksrapporterna och om det väntas uppehåll i några dagar går det säkert bra. Sen vet jag inte hur stora koncentrationer som är skadliga och i så fall hur mycket som kan läcka från växterna och ner i vattnet. Marken borde suga åt sig det mesta.
CITAT (smuleborg @ 18-05-2011, 20:35)

Sluta odla liljor så blir du av med liljebaggar.
Vi odlar inte liljor (delvis p.g.a. liljebaggen), med undantag av ett bestånd av Kungsängsliljor, vi plockar för hand så gott det går, kletet är inte kul. Appråpå, under denna säsong har vi inte sett en enda liljebagge. Kanske för tidigt?
Vore det inte för liljebaggarna skulle vi ha ett hav av Kungsängsliljor, men det är inte värt det.
Vi hade tidigare andra liljor, vilka det nu var, men dumpade dem helt enkelt.
Du bor långt ute i skogen. Hmm, den som sett en liljebagge flyga inser att den flyger inte långt. Det borde gå att utrota din lokala population genom trägen plockning, men inte om det i grannskapet kan finnas växter de också kan använda.