CITAT (PMK @ 18-05-2011, 22:43)

''Skogarna skulle växa igen''
Du skrämmer mig!
Alltså. Sakta i backarna. Det beror helt på vad för slags "skog" vi pratar om. Nu vet inte jag var du bor eller hur skogarna sköts där, men faktum är att människan kan påverka skog och natur i positiv bemärkelse. Jag förstår inte var den där jantekänslan kommer ifrån som vill utesluta människan ur naturens kretslopp, eller nedvärdera hennes påverkan - alla gånger. Eller få henne att skämmas om hon plockar upp lite döda grenar och tar hem, eller (hu!) gräver upp en liiiiten liiiiten växt som det finns tusen av och istället placerar i hennes närhet, i hennes trädgård? Nä, jag förstår inte ditt resonemang.
Berätta för mig VARFÖR jag skrämmer dig.
"Sen, ni som pratar om att ''man klipper ju buskar och delar plantor hemma så varför inte i naturen?'' Jo, just därför!! För att naturen SKALL vara orörd, och växa just.. *trumvirvel*... NATURLIGT! Bingo! Den skall inte ''förbättras'' eller förändras på något vis, så enkelt är det, så såna ''argument'' håller inte."
Jag förstår inte vad du menar med "naturen" och "naturligt". Anser inte du att människan är en del av naturen? Jag ser mig som en skogspixie som är en del av naturen lika mycket som något annat, så min påverkan är inte mindre naturlig än en duvas eller rådjurs. När det gäller min påverkan så är den ju så klart inte av den nedskräpande sorten eller så, utan mer att jag äter lite blåbär där, flyttar en sten här, gräver upp en liten planta där, går på en stig här och så vidare.