Lär vara OT-inlägget of the year men måste ändå få svara:
Nicoline: Jag är en stor naturvän och en hängiven sportfiskare sen barnsben, och har således sett en hel del skog, av alla dess slag, och jag har rest i de smålänska ''skogsbruksskogarna'' likväl som jag låg och fotograferade vårskogarna runt Kiviks musteri nu i våras, bara för att fastslå att jag är allt annat än avskärmad från skog och natur.

Du verkar vara på rätt nivå trots allt, så nu skrämmer du mig inte längre, men uttalande som det jag citerade, skrämmer mig.
Här där jag bor verkar folk vara av just den uppfattningen, att deras jobb dem gör på något vis gynnar den biologiska mångfalden (som enligt mig är A och O när man pratar om att gynna naturen över huvud taget) när dem röjer och river som dårar runt promenadstigarna här i skogarna. Dårar säger jag. Inte fan har dem nått skogsbruk här i dem skogarna, ändå skall folk in och peta.
Slutligen måste jag bara säga att jag faktiskt gillade ditt synsätt på att man som människa är en del av naturen, visst.. i en perfekt värld kanske. Men vi har trots allt ställt oss utanför det darwinistiska systemet i princip helt och hållet, och har därför en mer ''leka gud'' roll än ''en del i kretsloppet'' då vi har så otroligt stor makt och inflytande på just detta kretslopp.
Står nog fast vid mitt synsätt att naturen är naturen, och vi människor står utanför det systemet, faktiskt, mycket medveten om att de två möts och på många vis har ett dynamiskt samspel.
Att man gräver upp några blommor, tar grenar, stenar eller liknande har jag dock aldrig nånsin haft något emot, och det har jag aldrig sagt heller?

Sunt förnuft, det är alltid det bästa. Är snarare av den uppfattningen att den minimala påverkan som vi naturälskare gör när vi är ute i naturen, vägs upp av det intresse som bildas och att man då blir mån om att värna om den fina natur och allemansrätt vi har!
Redigerat av PMK: 19-05-2011, 21:34