Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förgiftad trädgård?, Björntjänst
          Anette W
          Inlägg 18-05-2011, 21:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem nr: 25 080

Jag har fått grillkolsaska inkl tändvätska utspridd över mina fruktträd jag satte i fjol (äppelträd o 2 plommonträd), hallonhäcken, svartvinbären, krusbären. Några hjälpte mig att rensa altan från möbler (medan jag var på jobbet) inför takbyte. Man trodde att man gjorde mig en tjänst och gödslade och hällde ut grillkolsaskan från grillen över nästan allt. Först såg jag ett tjockt lager aska i hallonhäcken sen hittade jag kolbitar på de övriga ställena. Det var 2 veckor sen och sen dess har det regnat ordentligt. Vad gör jag? Gräver upp och slänger allt eller gräver upp och försöker byta jorden? Kommer inte att kännas bra att äta av det ändå.

Snyft, ledsen.
          Ska försöka sova nu, natti natti.

--------------------
          zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Scout
          Inlägg 20-05-2011, 10:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Tändvätskan har brunnit upp långt innan du la på grillmaten ovanför glöden. Så där har du inget att oroa dig för. Tror precis som eva att mer av eventuella tändvätskerester återfinns i grillmaten där röken har gått igenom än i askan.

Grillkol består av träkol, förkolnade växter. Att blanda träkol i odlingsjord är snarast positivt, har vänner som köpt träkol, krossat det, dränkt det i guldvatten och grävt ner det i odlingsjorden. Kolet ger struktur till jorden och kan agera reservoar för näring och vatten.

Du har inget att oroa dig för vad gäller gifter. Möjligen då att vissa växter kanske inte uppskattar NPK-fördelningen i askan (mycket kalium och fosfor, men lite kväve), eller trivs bättre med magrare eller surare jord. Fosfor och kalium gynnar vad jag minns blommning och fruktsättning, medans kväve gynnar bladtillväxt så helt fel tycker jag inte resonemanget är att gödlsa bärbuskar och fruktträd med aska, sen får det ju inte bli förmycket förstås.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 11:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon