CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 21-05-2011, 07:23)

OK, en uppdatering. De fortsatte fälla, men tog inte lika mycket, har glesat ur bland träden. Konstigt är att de bara tagit ekar, inte de fula, mörka granarna med hängande grenar eller andra lövträd som också växer där. Uppe på kullen, som är mitt emot min tomt, har de tagit massor, nästan allt som växer, men lämnat en jättefult vuxen tall som en gång fått stammen avbruten. Hmm, blir inte klok. Ska de bygga ett skepp av eken kanske?
Igår var de inte här och fällde, så jag hoppas det är nog nu. Lite orolig blir man allt. Den som köpt tomten har sagt att de inte ska bo där, och att det är deras bolag som står som ägare och att de inte var riktigt säkra på vad de skulle ha tomten till. Man har tidigare hyrt den som festlokal för kalas eller dröllop och sånt. De kanske skulle fortsätta med det. Man vet inte vad de har i kikaren. Tomten är inte så noga skött tidigare, men det är ju bara en stor ekdunge/natur och ekarna var inte döende. Alla kanske inte i toppform, men inte döende.
Har dom sparat stora ekar? Hur tätt står träden som är kvar efter fällningen? Även i ekbestånd måste man göra naturvårdsgallringar ibland för att bevara de värdefullaste träden. Står det små ekar för nära äldre så kommer de växa upp genom grenverket och kan bryta grenar på äldre träden. Ek ska helst ha det så fritt som möjligt runt sig och inte stå inväxta.