|
Anna-Karin Lundberg
18-05-2011, 07:14
Hmm, jag sitter ute och dricker kaffe, då kommer tre bilar från trädfällarfirman och kör in på grannens tomt. Vad ska de hitta på? Jag bor i ett naturområde, gammal sommarstugemiljö. Området är skyddat, man får inte bygga, det är stora ekar och hasseldungar på tomterna. Nyligt såldes närmsta tomten, den är jättestor och av naturtyp. Den köptes för 14 miljoner av ett fastighetsföretag, men den får inte bebyggas eller styckas - än i alla fall. Det finns små stugor på tomten, det är bara de som får vara där.
Varför köptes tomten av ett fastighetsbolag om den inte får bebyggas? Troligen för att placera pengar, och i framtiden kan området komma att stadsplaneras och reglerna ändras, då blir tomten värd mycket mer än 14 miljoner.
Men nu trampar ett helt gäng med trädfällare omkring på tomten och pekar. Jag måste snart sticka till jobbet, men skulle gärna stanna hemma och bevaka vad som händer. Fast jag kan ju inte göra så mycket, tar mig hårt i kragen för att inte gå dit och lägga mig i. Just den här firman är känd som "trädfällare" och inte "arborister". Jag hade själv en arborist här för mina ekars skull, han pekade på ett träd på grannens tomt "beskuret" av den här trädfällarfirman och utbrast "VEM har gjort det där!".
Oh, hjälp! Nu kommer de med motorsågen och tittar upp på en stor flerstammig ek! Jag kan inte sitta kvar här och se, måste gå in!
Aqvakul
18-05-2011, 07:27
Det finns kanske restriktioner vad avser träden?
Man kan ju alltid kolla med kommunen..
Myosotis
18-05-2011, 07:52
Men gå ut och prata med dem, ring kommunen eller vad som helst!  Det låter inte som om de får lov att göra så där. Hur snabbt går det inte att fälla en stor ek "av misstag" som har växt i 100 år eller mer för att bli så stor.
*Stintan*
18-05-2011, 08:31
På många håll får man inte fälla ekar hur som helst ens på sin egen tomt så kolla upp det med kommunen!
Gossen Ruda
18-05-2011, 08:46
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 09:31)  På många håll får man inte fälla ekar hur som helst ens på sin egen tomt så kolla upp det med kommunen! Jo, staten behövde allt ekvirke till att bygga krigsfartyg för att kriga mot grannländerna. Bygger man träfartyg numera?
Huggorm
18-05-2011, 16:48
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2011, 09:46)  Jo, staten behövde allt ekvirke till att bygga krigsfartyg för att kriga mot grannländerna. Bygger man träfartyg numera?  Hon syftade nog snarare på att man i vissa kommuner behöver bygglov för att fälla stora träd på sin egen tomt, i tätbebyggt och detaljplanerat område då
Gossen Ruda
18-05-2011, 17:16
CITAT (Huggorm @ 18-05-2011, 17:48)  Hon syftade nog snarare på att man i vissa kommuner behöver bygglov för att fälla stora träd på sin egen tomt, i tätbebyggt och detaljplanerat område då Fattar ja la.
Aqvakul
18-05-2011, 17:18
Vad hände sen? (nyfiken)
merlin68
18-05-2011, 18:09
 Vad hände med eken, blev den eller andra träd fällda ?
Meriona
18-05-2011, 18:19
Här i Tvåstad har en människa från länsstyrelsen åkt runt och dokumenterat att riktigt gamla ekar och de som ansetts vara skyddsvärda tror jag faktiskt inte att man får avverka även om de står på egen mark. Men det är väl de riktigt gamla gissar jag. Helt säker är jag inte, men det går säkert att kolla upp om man har tid och lust.
Anna-Karin Lundberg
19-05-2011, 06:55
Det var med fasa jag körde hem igårkväll, för att se vad som hänt. De har inte skövlat tomten, men de har sågat rejält. Från mitt vardagsrum där jag sitter nu ser jag åtminstone åtta stubbar från "riktiga" ekar, alltså såna som man knappt , om man inte har väldigt långa armar, når att krama om. Det ser ut som en avverkningsplats förstås, men när gräs och buskar fått växa ett tag så mjukar det väl upp intrycket. Det ser konstigt ut, som att de röjt en stor plats på tomten, men det är på en kulle/berg så jag förstår inte vad de skulle vilja bygga där.
Så som det ser ut idag är det ingen katastrof, även om det blev väldigt tomt och fult där träden saknas, ett stort "hål i naturen", om ni fattar. Men kommer nåt mer att hända där? Jag tog en bild innan de började såga, i alla fall, så som jag ser utsikten från min stol på trappen där jag brukar dricka morgonkaffet. Sen får jag se om det händer nåt mer, så kan jag fota mer och jämföra.
Just precis nu så kommer en lastbil med kran från trädfällarfirman, så de är visst inte klara! Det var så här dags igår, eller lite senare kanske, som de kom! Hjälp, nu får det väl räcka med sågande! Jag hör motorsåg, men ser ingen. Åh, suck! Jag återkommer med rapport.
Myosotis
19-05-2011, 07:02
 Förstår precis hur stressad man blir, det är hemskt. Men har du inte ringt och kollat vad de gör, varför och hur mycket?
Gossen Ruda
19-05-2011, 07:09
Kranbilen skall kanske bara städa upp? Ibland behöver träden glesas ut så det kanske finns en tanke bakom.
Orkidétjuven
21-05-2011, 05:20
Anna-Karin Lundberg
21-05-2011, 06:23
OK, en uppdatering. De fortsatte fälla, men tog inte lika mycket, har glesat ur bland träden. Konstigt är att de bara tagit ekar, inte de fula, mörka granarna med hängande grenar eller andra lövträd som också växer där. Uppe på kullen, som är mitt emot min tomt, har de tagit massor, nästan allt som växer, men lämnat en jättefult vuxen tall som en gång fått stammen avbruten. Hmm, blir inte klok. Ska de bygga ett skepp av eken kanske? Igår var de inte här och fällde, så jag hoppas det är nog nu. Lite orolig blir man allt. Den som köpt tomten har sagt att de inte ska bo där, och att det är deras bolag som står som ägare och att de inte var riktigt säkra på vad de skulle ha tomten till. Man har tidigare hyrt den som festlokal för kalas eller dröllop och sånt. De kanske skulle fortsätta med det. Man vet inte vad de har i kikaren. Tomten är inte så noga skött tidigare, men det är ju bara en stor ekdunge/natur och ekarna var inte döende. Alla kanske inte i toppform, men inte döende.
Huggorm
21-05-2011, 06:40
Låter som folk som är totalt ointresserade av träd. För vissa är ett träd ett träd, alla är identiska oavsett hur de ser ut eller vilken sort det är. Vissa anser granplantering vara den enda äkta skogen, eftersom de inte känner igen den från naturskogen som blivit lämnad kvar strax intill bostadsområdet där de håller till.
Samtidigt finns det faktiskt träd som även jag värderar högre än ek. Det finns ganska gott om ek i landet, det är träd som trots allt kan hävda sig hyggligt. Måste jag välja mellan likvärdigt vuxna ekar och almar, lindar, fågelbär eller hagtorn, då ryker eken.
Jag hade i alla fall frågat vad de håller på med!
Piccante
21-05-2011, 10:41
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 21-05-2011, 07:23)  OK, en uppdatering. De fortsatte fälla, men tog inte lika mycket, har glesat ur bland träden. Konstigt är att de bara tagit ekar, inte de fula, mörka granarna med hängande grenar eller andra lövträd som också växer där. Uppe på kullen, som är mitt emot min tomt, har de tagit massor, nästan allt som växer, men lämnat en jättefult vuxen tall som en gång fått stammen avbruten. Hmm, blir inte klok. Ska de bygga ett skepp av eken kanske? Igår var de inte här och fällde, så jag hoppas det är nog nu. Lite orolig blir man allt. Den som köpt tomten har sagt att de inte ska bo där, och att det är deras bolag som står som ägare och att de inte var riktigt säkra på vad de skulle ha tomten till. Man har tidigare hyrt den som festlokal för kalas eller dröllop och sånt. De kanske skulle fortsätta med det. Man vet inte vad de har i kikaren. Tomten är inte så noga skött tidigare, men det är ju bara en stor ekdunge/natur och ekarna var inte döende. Alla kanske inte i toppform, men inte döende. Har dom sparat stora ekar? Hur tätt står träden som är kvar efter fällningen? Även i ekbestånd måste man göra naturvårdsgallringar ibland för att bevara de värdefullaste träden. Står det små ekar för nära äldre så kommer de växa upp genom grenverket och kan bryta grenar på äldre träden. Ek ska helst ha det så fritt som möjligt runt sig och inte stå inväxta.
Myosotis
21-05-2011, 11:03
Det verkar helt idiotiskt att lämna granar och fälla ekar.  Kan det finnas någon ursäkt till det?
Huggorm
21-05-2011, 17:32
CITAT (Myosotis @ 21-05-2011, 12:03)  Det verkar helt idiotiskt att lämna granar och fälla ekar.  Kan det finnas någon ursäkt till det? Ingen som jag godtar i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|