Jag har prövat båda varianter på olika häckar: att inte lägga någonting och ständigt rensa samt att lägga den vävda markduken (den i plast) och bark ovanpå. Jovisst vissa ogräs växer igenom, fräken framför allt. Men det är inte det stora problemet utan mest jobb har man med ogräset som växer upp genom det hål man skurit i duken för häckplantan. Sedan kommer det ogräs och slår rot i den förmultnande barken och växer sig ner genom duken.
Min slutsats är att även om man har duk + bark så har man en del jobb med att dra bort ogräs, röra om i barken för att förhindra att de små fröogräsen får fäste, samt fylla på med ny bark vartefter den multnar bort. Arbetsfritt är det inte. MEN det är ändå avsevärt mindre jobb än med den häckstump där jag inte hade någonting utan bara vanliga jorden.
Även jag undrar hur länge man behöver hålla på. Den häck där jag inte hade någon duk och bark sköter sig nu själv utan att jag rensar något. Där jag har markduken däremot misstänker jag att jag får hålla på i all evighet och fylla på med bark. Det ser nämligen fult ut när barken multnar och duken ligger bar.
Jag förstår att trådskaparen är ute efter någon slags duk som man inte behöver täcka med annat, oh om man sedan eventuellt enkelt kan ta bort. Man ser sådant på vägbankar och vid viadukter att buskar planterats i en duk som inte är täckt. Är det någon som vet vad det är för material oh var man kan få tag i det?
--------------------
Hellre planering än plantering
|