Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förgiftad trädgård?, Björntjänst
          Anette W
          Inlägg 18-05-2011, 21:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem nr: 25 080

Jag har fått grillkolsaska inkl tändvätska utspridd över mina fruktträd jag satte i fjol (äppelträd o 2 plommonträd), hallonhäcken, svartvinbären, krusbären. Några hjälpte mig att rensa altan från möbler (medan jag var på jobbet) inför takbyte. Man trodde att man gjorde mig en tjänst och gödslade och hällde ut grillkolsaskan från grillen över nästan allt. Först såg jag ett tjockt lager aska i hallonhäcken sen hittade jag kolbitar på de övriga ställena. Det var 2 veckor sen och sen dess har det regnat ordentligt. Vad gör jag? Gräver upp och slänger allt eller gräver upp och försöker byta jorden? Kommer inte att kännas bra att äta av det ändå.

Snyft, ledsen.
          Ska försöka sova nu, natti natti.

--------------------
          zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Västerås
          Inlägg 22-05-2011, 22:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Christa: Jag tror i alla fall det är värre att grilla på kol som tänts med tändvätska, om det nu är farligt.
          Tändvätska är flyktig och försvinner upp. Det blir inget kvar i askan.
          Samma om man eldar kol som inte är tillverkat av rent trä. Det skit man får i sig via den grillade maten är oerhört mycket mer än det man får via kolaskan.
          Det Anette kan få oroa sig för är för höga koncentrationer av askan i sig tror jag, då det ger höjt pH. Det kan man få skölja med vatten. Innehållet i askan är ingen fara.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Christa
          Inlägg 23-05-2011, 11:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Eva i Västerås @ 22-05-2011, 23:32) *
          Christa: Jag tror i alla fall det är värre att grilla på kol som tänts med tändvätska, om det nu är farligt.
          Tändvätska är flyktig och försvinner upp. Det blir inget kvar i askan.
          Samma om man eldar kol som inte är tillverkat av rent trä. Det skit man får i sig via den grillade maten är oerhört mycket mer än det man får via kolaskan.
          Det Anette kan få oroa sig för är för höga koncentrationer av askan i sig tror jag, då det ger höjt pH. Det kan man få skölja med vatten. Innehållet i askan är ingen fara.

Jag vill ju inte göra henne mer orolig. Jag försöker bara bidra med information så att hon sedan kan ta ett beslut. Att man kanske får i sig mer via maten säger ju inget om innehållet i askan.

FOBO sa redan för 30 år sedan att man bör vara försiktig även med spridning av träaska från rent trä eftersom det innehåller en hel del kadmium som hamnat i trädet genom luftföroreningar.

När dom skulle sprida aska i skogen där jag bodde så fick jag ta del av analyserna av askans innehåll och den innehöll höga halter kadmium.

När det gäller högt pH som du skriver så påverkar det kanske växten men inte den som äter skörden. Högt pH minskar upptaget av tungmetaller.

Jag tror inte heller att tändvätskans innehåll finns kvar i askan. Om man inte av någon konstig anledning hällt på tändvätska utan att elda efteråt så finns ingen risk för akutgiftighet för växter bara för att man tänt med tändvätska.

Själv skulle jag tagit bort askan och kolen om jag inte var säker på att den kom från rent trä. När det gäller pH så beror det ju på hur mycket aska de lagt på.

Nu är det ju frukt och bär som fått aska så någon större katastrof är det nog inte. I undersökningar som gjorts på aska som spridits i skogsmark så har man kunnat konstatera att tungmetallerna i första hand hamnar i veden och bladen och inte i bären.

Alla konsumenter borde ställa krav på att grillkol är certifierad på något sätt och tändvätska borde inte användas över huvud taget. Det finns numera ett flertal bättre sätt att tända med.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 06:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon