Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> höga perenner som ej är giftiga?, vill ha förslag på högre perenner till torparrabatten
          Katten77
          Inlägg 17-05-2011, 20:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 31 067

Skulle behöva tips om högre perenner som passar i en "mormorsrabatt". Stormhatt, digitalis och riddarsporre är ju alla väldigt giftiga och då jag har en liten son vill jag inte plantera sådana växter (även om de är sååå fina... suck)
          De flesta blommor är väl inte direkt nyttiga att peta i sig, men jag vill iaf undvika de riktiga dödsfällorna.

Passar även på att fråga om kantväxter: kan man använda akleja, stjärnflocka och bergklint i framkant av rabatten? vill ha växter som täcker upp mot ogräset...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 24-05-2011, 17:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Alla barn är olika, men ingen av mina två har någonsin tuggat på några vöxter, jord däremot-det är en annan femma. Dessutom, det rör sig om något/några få år som det ens finns risk för att barn ska äta något giftigt - en rabatt har man betydligt längre än så.....

Tror som ovanstående att det är svårt att hitta trädgårdsväxter som är helt ogiftiga, då får man nog hålla sig till kryddväxter och bärbuskar. Vilket iofs kan vara fantastiskt vackert och orginellt.

Mitt förslag är att undvika sådant m giftiga bär (som kan misstas för ätliga), men välj i övrigt de växter du vill ha. Jag håller på att avhärda mina Ricinplantor, en växt vars frö är väldigt giftiga. De är dock väldigt dekorativa och exotiska och jag vill ha dem för bladverket. Däremot kommer jag inte låta dem gå i frö, för att inte riskera något!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 23:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon