CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2011, 21:45)

Jag har funderat lite på det här med jakttiden. Älgar stryker med under hela året. Hamnar framför tåg och bil, blir vargmat mm. Utspritt över hela året. Den reglerade jakten däremot får bara förekomma under en kort period.
Vore det inte bättre att jakten släpptes fri under hela året med den tilldelade kvoten? Givetvis med undantag, inga kor med kalvar och kanske inte under brunsten heller. Då slapp man stressen som ibland blir när man inte lyckas skjuta sin kvot inom tiden trots att man vet att djuren kutar omkring därute. Vid dåligt väder kan man sitta hemma i stugan. Man behöver inte heller så stor frys. Lugnare jakt och dessutom slipper samhället stanna under jakttiden när nästan alla är ute i skogen.

Och jag tycker att vi ska värna om den jägarfria tiden ute i naturen. Skjutglada jägare skrämmer mej mer än alla andra rovdjur i skogen. (Jo, jag har egna erfarenheter av hur det kan gå till. Var ute och red på en mindre
bilväg ute på vischan. Plötsligt bakom en krök stod jag öga mot öga med en jägare som hade rest geväret och stod och siktade mot oss. Han tyckte att hovklappret lät som en älg sa han och att jag fick skylla mej själv som var ute och red mitt under jakten. Jag borde ha polisanmält gubbrackarn...)
Redigerat av Cacki: 24-05-2011, 21:36