Alla vet ju att det finns nyttiga humlor osm pollinerar blommor och är allmänt trevliga. Inte fullt så många känner dock till snylthumlorna. Det finns ca 10 arter i Sverige mot 30 mer sociala arter. Alla har de samma taktik. De kommer fram senare på året, ungefär vid denna tiden, men gör sig ingen brådska. De lullar omkring och suger i sig nektar, gärna på maskrosor. Man lär sig snabbt att känna igen dem på beteendet. Det är bara honor. När deras värdart, varje snylthumleart snyltar bara på en specifik värdart, har byggt upp en samhälle slår de till. Honan närmar sig försiktigt och håller sig först i utkanten för att bli accepterad och få samma lukt som övriga i boet. Sen slår hon till till, dödar den ursprungliga honan eller jagar iväg henne. Sen dödar och ofta även äter upp alla ägg och larver som ursprungshonan lagt. Så producerar hon snabbt en massa egna ägg som arbetarna snällt sköter om, de fattar eller bryr sig inte om vad som hänt. Ibland stannar honan kvar ett tag eller så ger hon sig iväg för att leta upp ett nytt samhälle att ta över. Inga snälla djur men inte ovanligt i naturen som inte är så idyllisk som vissa tror. När snyltarens ungar lämnat boet dör samhället bort, det finns inget att göra. Man kan ofta se många snylthumlehanar i blommer på sensommaren-förhösten där de bara dräller i blommorna och väntar på någon hona att befrukta. Som vanligt bland humlor finns det dock mest hanar så de flesta har inget att göra. Hanarna dör före vintern men de befruktade honorna övervintrar för att komma fram nästa vår. Så här ser många snylthumlor ut:

4 arter ser ut så här, någon ytterligare har röd rumpa, en annan har gula teckningar på rumpan isället. En är helsvart med röd rumpa. Det gula är inte klargult utan mer smutsgult. Jag har intresserat mig lite för snyltarna för jag har haft många hanar vid sommarstugan i ett par år men inte noterat någon hona. De finns, eller åtminstone fanns i år. Förra helgen när jag lärt mig känna igen dem fångade jag 12 st av de tre arter som finns hos mig. I helgen exploderade mängden. På fredagen 18 st, på lördagen 25 st och på söndagen ytterligare 13 st. 68 st på 2 helger! Ännu märkligare är det för att min sommarstuga ligger lite avlägset så hur jag kunde ha så många är underligt. Troligen hade det funnits snyltade bon i närheten och honorna har inte flugit så långt innan övervintringen.
Normalt brukar jag vara mycket restriktiv med att ta humlehonor på våren för att inte skada de växande samhällena men här har jag inga såna skrupler. Inte för att jag vanligtvis direkt brukar gripa in i naturens skeenden men här kan det ju faktiskt vara befogat. Skulle alla dessa snyltare fått verka hade det nog inte blivit ett enda normalt fungerande humlesamhälle i närheten. Min svägerska undrade lite över fångandet och frågade om inte även snylthumlorna hade någon funktion att fylla. Jag har funderat på frågan men kommit fram till att svaret är nej. De har hittat en nisch att vara på men gör absolut ingen nytta utan bara skada. De har helt enkelt sluppit ut ur Pandoras ask. Ingen skulle sakna dem om de försvann.