Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> andreas i uppsala, ...kan man komma och se din trädgård?
          nypan
          Inlägg 30-09-2004, 08:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 3 450

hej andreas i uppsala,
          intressant läsning på sajten exotics in scandinavia. har också sett bilderna i ditt album, och det som slår mig är att du måste vara en hejare på att fixa till detta med betingelser för växter som verkligen vill ha torrt om fötterna. Hur gör du, vad är det för material du använder i jordblandning, vart vänder du dig (köper knappast en påse sand hos weibulls för 15 spänn per liter, eller en fjuttpåse pinjebark..som jag gjorde nu för att snabbt fixa ett par lökar som ska ner i jorden). Vore kul om du berättade hur du går tillväga, mvh nypan/m

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          andreas i uppsal...
          Inlägg 03-10-2004, 16:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

De flesta grejer jag odlar är relativt härdiga. Sen skyddar jag känsliga växter också.
          Torven hackar jag sönder, det är inte särskilt svårt/avancerat.
          Bambu klarar de mesta jordar, bara bladen får ligga kvar under stammarna.

Phyllostachys bambu är konstigt nog okänd i sverige. De anses väl inte vara härdiga vilket är lite skrattretande. De flesta är EXTREMT härdiga. Phyllostachys blir stora,får tjocka stammar och ger en väldig tropisk känsla, helhärdiga här, de härdigaste är härdigaste till ca 30-35 minus om inte mer.

Fikon är lätta av övervintra eftersom att de inte är städesgröna, en massa granris,löv och sen en massa snö ovanpå. Tyvärr blir de bara därgfikon här, skulle jag tro.
          Aucubia japonica är ganska härdig, likaså fatsia japonica.

Poncirus trifoliata är en riktigt höjdare. Det är nämligen en härdig citrus, härdig ner till ca 25 minus! Blommar under senvåren och till hösten när det börjar bli kyligt kan man skörda sura små citrusar. Jag vet inte riktigt om de kommer blomma här p.g.a för kalla höstar, men i danmark gör de, men jag vet inte riktigt.
          Aprikos och persikoträd är inte helt fel heller. Jag har ett aprikosträd som jag satte i våras.Kommande ska den blomma och ge mig aprikoser till sensommaren biggrin.gif
          Hibiscus är kanske inte så jätteexotiskt men de är fina när de blommar.

Alla de här är lätta och kräver knappt någon omvårdnan alls, jämfört med vissa.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 10:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon