Det blir definitivt mer jobb med att lägga sten men å andra sidan behöver man aldrig göra om det, att en stenläggning skulle vara underhållsfri är en sanning med modifikation, Det växer bra i springorna även om man har sand och markduk under och mossa trivs på betong men har man en bra högtryckstvätt är det lätt att hålla rent. Själv har jag röd öländsk sandsten på min uteplats och jag avskyr det, omöjligt att få möblerna att stå stadigt och ogräset frodas i skarvarna så i sommar blir det trädäck över om jag får råd och har ork nog att bygga.
Färdiga trätrallar av måtten tex. 80 x 80 rekommenderas ingenstans eftersom de garanterat kommer att sjunka olika djupt med tiden och orsakar nivåskillnader som man lätt gör illa sig på. Min pappa lade sådana vid mina föräldrars hus och han hade gjort efter konstens alla regler och även kört med vibrator på den underliggande sanden men jösses vad många blåslagna tår det blev i alla fall. Numera ligger det reglar undet som de är fastskruvade i och hela golvet är under tak så miljöpåverkan är minimal.
Idén med att bygga ett trallgolv direkt på gräset är inte så dum, det håller betydligt längre än vad man kan tro och med en markduk under blir det inte så mycket ogräs heller. Lättbyggt är det i alla fall men som sagt, betong är ändå betong men som ett billligt och snabbt alternativ så varför inte. Jag har bekanta som har ett sådant golv vid sin sommarstuga och det har legat där i många år.
|