CITAT (herkules @ 28-05-2011, 09:08)

har man valt att bosätta sig/ha sommarnöje i vargmarker får man ta seden dit man kommer, vilda djur vet inte att mark är "någons tomt"
Flertalet av traktens sommarstugor är byggda efter att vargen utrotades en gång i tiden... om nu någon har byggt en sommarstuga där under det senaste året så skulle ju inte jag tro att dom hade mördarsniglar, ormar, råttor fästingar eller vargar i åtanke...
Det är väl ganska självklart att vilda djur inte förstår någonting om tomtgränser... men vilda djur ska vara vilda och vargar ska absolut sky människan och inte vilja vistas i områden där det doftar människa. Det här gäller även andra djur så som rådjur, vildsvin och älg... förr i tiden tog markägaren till bössan så snart ett vilt djur närmade sig bostaden... vissa djur gick att äta och vissa djur var man tvungen att skydda sin boskap mot... på den tiden lärde sig de vilda djuren att det var farligt att närma sig människans "revir". Så är fallet inte idag och då kommer problemen som ett brev på posten.
På det här forumet är det enligt vissa helt okej att klippa sönder sniglar med sax, skjuta vildsvin med paintball eller soft airgun och sprida råttgift... men att freda sig mot ett "gulligt" djur som vargen är totaltabu... Hellre en död varg än en dödad familjemedlem för min del.
Och ja, jag jagar... men nej, jag vill INTE utrota alla vargar i Sverige... jag VILL ha varg i hela Sverige... jag vill dock inte ha det som det är idag med för täta stammar i ett fåtal län... Två familjegrupper i varje län, från skåne till lappland anser jag är helt rätt och riktigt och då även på gotland... HELA Sverige ska få ta del av vargen och hela Sverige ska få föda och betala priset. Men vi måste få skydda oss och få vargen att sky människan totalt...