|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
smuleborg
23-05-2011, 18:19
Igår tog vi en rejäl cykeltur, såg uppsatta "flygblad" på några ställen (bifogar). Osmakligt, utan grund. Ligger nära till hands att tro att det är en enskild jägare som till varje pris vill jaga med lösa hundar som ligger bakom. Vad gör man?
Huggorm
23-05-2011, 19:11
Om det är utan grund vet vi inte förrän det har hänt. Och om det är osmakligt får vargen svara på efter måltiden.
Myosotis
23-05-2011, 19:32
Red Top
23-05-2011, 19:58
Jag förmodar/hoppas att du tog ner flygbladen. Den som satt upp dem är en feg, obildad usling, som sprider desinformation utan att våga skriva under.  Om du har kvar lappen tycker jag du ska skicka den till berörd handläggare på Länsstyrelsen. Eller till polisen.  Olovlig affischering.
*Stintan*
23-05-2011, 20:25
Usch vilket dumt tilltag. Fast man vet ju inte vem som satt upp dom. Vad ska man göra åt folk som faktiskt är rädda, för såna finns ju?
Huggorm
23-05-2011, 20:42
CITAT (*Stintan* @ 23-05-2011, 21:25)  Usch vilket dumt tilltag. Fast man vet ju inte vem som satt upp dom. Vad ska man göra åt folk som faktiskt är rädda, för såna finns ju? De bondlurkarna ler vi bara lite nedlåtande mot och låtsas inte om, för alla vet ju att våra västeuropeiska vargar är fullkomligt ofarliga, det är bara i östeuropa, asien och amerika de dödar folk
Gossen Ruda
23-05-2011, 21:07
Varg dödar normalt inte människor, vi är varken en inkräktare i reviret eller mat. Normalt. Fast om man googlar på "varg dödade barn" får man upp en del intressanta länkar. En varg uppfödd i fångenskap dödade 9 personer i Gysingetrakten 1821. I Indien dödas barn rätt frekvent av varg. Vad kan dra för slutsatser av detta? Jo, att man som vuxen kanske inte behöver vara rädd för vargen i Sverige men att det går inte att garantera barnens säkerhet. Exemplen visar att en varg har inga större problem att döda en människa om den vill, jag tror faktiskt att ingen människa utan vapen skulle klara sig mot en ilsken varg. Reta inte en varg.
herkules
23-05-2011, 21:20
klart man inte ska reta en varg, inte heller gå i vägen för dem, de är vilda djur! fattar inte varför människor ska in och tafsa på allt
Frågan är om det går att reta upp en varg. Kan man gå in i varglyan full av valpar utan risk så vet då inte jag vad som skall till för att få en varg på dåligt humör. Sedan är barn alltid mer utsatta än vuxna. Det är därför föräldrarna finns. Flygbladet visar på en person som inte är i harmoni med sig själv. Troligen betydligt mer lättretat o hotfull än vargen.
*Stintan*
23-05-2011, 21:41
Vem har sagt att det är ofarligt att gå in i varglyan?
Överbölingen
24-05-2011, 00:21
Någons framtidsvision. Låt den vara. Plötsligt har idékläckaren rätt. Än sen då. Varg skall vi ha och det kan kosta på. Lite svinn måste vi tåla.
Aqvakul
24-05-2011, 06:28
CITAT (Överbölingen @ 24-05-2011, 01:21)  Någons framtidsvision. Låt den vara. Plötsligt har idékläckaren rätt. Än sen då. Varg skall vi ha och det kan kosta på. Lite svinn måste vi tåla. Ta avstånd från skräckpropagandan istf att vara sarkastisk mot de som vill ha varg i Sverige!
Gossen Ruda
24-05-2011, 06:43
Lite svinn ja... Men de som drabbas av svinnet håller nog inte med. Fast statisiken säger sitt tydliga språk, vi har inte haft någon vargattack mot människa i Sverige på snart 200 år. Inte i Danmark och Norge heller och statistik ljuger aldrig eller hur? Det är som sagt bara i andra länder det sker. Svenska vargar är snälla djur.
(Lite OT... Den som satt ihop texten vet iaf inte skillnaden på de och dem. )
Gossen Ruda
24-05-2011, 07:19
CITAT (Berith @ 24-05-2011, 07:57)  (Lite OT... Den som satt ihop texten vet iaf inte skillnaden på de och dem. ) En grasserande nutida sjukdom men att försöka hjälpa resulterar oftast i hårda ord.
herkules
24-05-2011, 07:35
CITAT (Berith @ 24-05-2011, 07:57)  (Lite OT... Den som satt ihop texten vet iaf inte skillnaden på de och dem. ) inte ett dugg ot, visar bara vad skribenten har innanför pannbenet.
herkules
24-05-2011, 07:41
CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2011, 07:43)  Lite svinn ja... Men de som drabbas av svinnet håller nog inte med. Fast statisiken säger sitt tydliga språk, vi har inte haft någon vargattack mot människa i Sverige på snart 200 år. Inte i Danmark och Norge heller och statistik ljuger aldrig eller hur? Det är som sagt bara i andra länder det sker. Svenska vargar är snälla djur. om man håller sig och sina hundar/ungar ur vägen för varg så händer inget. men om en del prompt måste gå med sina hundar lösa i skogen, bre ut sig över gamla vargmarker, får de skylla sig själva, shit happens liksom .. vargen har rätt att skydda sina revir, lev med det. nu verkar det ju som att det räcker med att en varg tittar åt människo/hundhåll så skriker folk att den ska mördas. sådana stolpskott skulle må bra av lite kognitiv beteendeterapi.
Myosotis
24-05-2011, 07:41
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2011, 22:07)  ...En varg uppfödd i fångenskap dödade 9 personer... Just det. Uppfödd i fångenskap. Det är lite skillnad det.
*Stintan*
24-05-2011, 07:58
CITAT (herkules @ 24-05-2011, 08:41)  om man håller sig och sina hundar/ungar ur vägen för varg så händer inget. men om en del prompt måste gå med sina hundar lösa i skogen, bre ut sig över gamla vargmarker, får de skylla sig själva, shit happens liksom .. vargen har rätt att skydda sina revir, lev med det. nu verkar det ju som att det räcker med att en varg tittar åt människo/hundhåll så skriker folk att den ska mördas. sådana stolpskott skulle må bra av lite kognitiv beteendeterapi. Min svartmarkering. Det är väl så en del människor tänker om sina revir också. Vad har dom innanför pannbenet som börjar varje ny mening med liten bokstav? Hoppade ni över samma årskurs i skolan eller? Varför kan man inte respektera att det finns människor som är rädda för varg även om man själv inte är det? Nu pratar jag inte om skjutglada jägare.
Gunilla T
24-05-2011, 08:39
Vilket osmakligt tilltag. Jag tycker du skall polisanmäla händelsen Smuleborg, då kommer den också till medias kännedom. Att ta till lögner hjälper inte vargmotståndarna - trovärdigheten minskar. ...språket ja....inte visste jag att vargar spelar boll
Gossen Ruda
24-05-2011, 09:12
CITAT (Myosotis @ 24-05-2011, 08:41)  Just det. Uppfödd i fångenskap. Det är lite skillnad det. Jo, därför har den inte fått någon skygghet för människan från början och det kan förklara attackerna. Min slutsats var dock att det är inga problem för en varg att döda människor. Ibland kan man få uppfattningern här att det är en naturlag att människor inte kan dödas av varg. Beträffande affischen så skiljer sig innehållet i allmänhet inte mycket från vad de olika partierna ljuger om framtiden på sina valaffischer.
herkules
24-05-2011, 09:34
CITAT (*Stintan* @ 24-05-2011, 08:58)  Min svartmarkering. Det är väl så en del människor tänker om sina revir också.
Vad har dom innanför pannbenet som börjar varje ny mening med liten bokstav? Hoppade ni över samma årskurs i skolan eller?
Varför kan man inte respektera att det finns människor som är rädda för varg även om man själv inte är det? Nu pratar jag inte om skjutglada jägare. de flesta som är rädda för varg har aldrig sett en varg. man tjafsar inte med små och stora bokstäver om man är en gammal interneträv som jag är. tror det är en generationsfråga  människor har inget revir, vi bestämmer inte över djuren och naturen.
*Stintan*
24-05-2011, 09:49
CITAT (herkules @ 24-05-2011, 10:34)  de flesta som är rädda för varg har aldrig sett en varg. man tjafsar inte med små och stora bokstäver om man är en gammal interneträv som jag är. tror det är en generationsfråga människor har inget revir, vi bestämmer inte över djuren och naturen. Vet jag väl.  Men alla tycker, tänker och känner inte som du eller jag när det gäller varg. Måste man håna vargrädda människor för det?
herkules
24-05-2011, 12:24
CITAT (*Stintan* @ 24-05-2011, 10:49)  Vet jag väl.  Men alla tycker, tänker och känner inte som du eller jag när det gäller varg. Måste man håna vargrädda människor för det? nepp, det måste man inte och har någon tagit illa upp så ber jag om ursäkt.
Gossen Ruda
24-05-2011, 14:49
CITAT (herkules @ 24-05-2011, 10:34)  de flesta som är rädda för varg har aldrig sett en varg. Vilken kategori tillhör jag då? Jag har sett en vild varg på 15 meters avstånd knata nedför gatan i mitt villaområde. Jag är inte rädd för vargen men känner skepsis inför vargfrågan.
herkules
24-05-2011, 15:09
klart man får/ska vara skeptisk, det jag inte klarar är det totala varghatet och alla lögner som, framförallt, jägare sprider.
CITAT (*Stintan* @ 23-05-2011, 22:41)  Vem har sagt att det är ofarligt att gå in i varglyan? Man behöver ju inte utmana ödet och gå in i en varglya men när man t.ex märker ungarna så verkar det inte vara något problem att göra det. Varghonan försvinner tills kusten är klar så att säga. Därför tror jag att det är ganska högt till tak innan en varg blir aggresiv. Gå in i en björnlya kanske inte är lika ofarligt.
sparvuggla
24-05-2011, 16:11
CITAT (Red Top @ 23-05-2011, 20:58)  Jag förmodar/hoppas att du tog ner flygbladen. Den som satt upp dem är en feg, obildad usling, som sprider desinformation utan att våga skriva under.  Om du har kvar lappen tycker jag du ska skicka den till berörd handläggare på Länsstyrelsen. Eller till polisen.  Olovlig affischering. Håller helt med dig. Fega varghatande jägare som inte vågar gå i skogen utan sina k******örlängare. Det är inte första gången dom kör med den här löjliga skrämseltaktiken. Dom satte som bekant upp affischer att vargen sprider/har redan spridit dvärgbandmasken så ingen kan plocka bär längre. Otur för varghatare att inte en enda varg har burit masken än så länge. Det grämer dom enormt mycket.
smuleborg
24-05-2011, 17:03
CITAT (Red Top @ 23-05-2011, 20:58)  Jag förmodar/hoppas att du tog ner flygbladen. Den som satt upp dem är en feg, obildad usling, som sprider desinformation utan att våga skriva under. Om du har kvar lappen tycker jag du ska skicka den till berörd handläggare på Länsstyrelsen. Eller till polisen.  Olovlig affischering. Ja, vi tog ner de flygblad vi såg. Är det olovlig affischering (kan inte regleverket, måste tillstånd ges?). Mejlar (med bifogad länk/foto på flygbladet) Länsstyrelsen/Stockholm, Naturvårdsverket och Naturskyddsföreningen innan jag nattar kudden.
smuleborg
24-05-2011, 17:13
CITAT (herkules @ 24-05-2011, 08:41)  om man håller sig och sina hundar/ungar ur vägen för varg så händer inget. men om en del prompt måste gå med sina hundar lösa i skogen, bre ut sig över gamla vargmarker, får de skylla sig själva, shit happens liksom .. vargen har rätt att skydda sina revir, lev med det. nu verkar det ju som att det räcker med att en varg tittar åt människo/hundhåll så skriker folk att den ska mördas. sådana stolpskott skulle må bra av lite kognitiv beteendeterapi. En varg har haft ihjäl en hund (ej jakthund) i Riala, jag tror det var i somras, vilket var tragiskt. Hunden var okopplad, under tid då det råder kopplingsförbud. Jag har (ännu) inte hund, så jag kanske inte ska uttala det jag tänker "Hur kan man låta hunden springa vind för våg"? Att jägare vill bedriva jakt med lösa hundar vet vi, och jägarkåren är skicklig lobbyist. CITAT (Gunilla T @ 24-05-2011, 09:39)  Vilket osmakligt tilltag. Jag tycker du skall polisanmäla händelsen Smuleborg, då kommer den också till medias kännedom. Att ta till lögner hjälper inte vargmotståndarna - trovärdigheten minskar. ...språket ja....inte visste jag att vargar spelar boll  Då ställer jag frågan igen, okunnig som jag är, är det otillåten affischering?
Huggorm
24-05-2011, 17:46
CITAT (smuleborg @ 24-05-2011, 18:13)  En varg har haft ihjäl en hund (ej jakthund) i Riala, jag tror det var i somras, vilket var tragiskt. Hunden var okopplad, under tid då det råder kopplingsförbud. Jag har (ännu) inte hund, så jag kanske inte ska uttala det jag tänker "Hur kan man låta hunden springa vind för våg"? I somras? Om det är samma hund som var överst i alla tidningar så var det för några veckor sedan
smuleborg
24-05-2011, 18:18
CITAT (Huggorm @ 24-05-2011, 18:46)  I somras? Om det är samma hund som var överst i alla tidningar så var det för några veckor sedan Det var i somras eller möjligen framåt hösten. 2010.
Gunilla T
24-05-2011, 18:35
CITAT (smuleborg @ 24-05-2011, 18:13)  Då ställer jag frågan igen, okunnig som jag är, är det otillåten affischering? Vet ej men det är inget du behöver ta ställning till, det är polisens sak att bedöma. Hittade detta; http://lawline.se/answers/3742
*Stintan*
24-05-2011, 18:52
CITAT (smuleborg @ 24-05-2011, 19:18)  Det var i somras eller möjligen framåt hösten. 2010. Senast en varg tog en hund i Riala var i april i år när en kvinna var ute och rastade sin hund och hade sitt barn i vagn med sig.
smuleborg
24-05-2011, 19:04
Hur som helst mejlade alldeles nyss, till Polisen Stockholm. Och för några minuter sedan, nästan samma mejl till Länstyrelsen Stockholm. Båda mejl med kopia till Naturskyddsföreningen. Bifogade det foto av flygbladet som jag bifogade här. Har originalet. Mejlrubrik till Polisen: Ett inkommande Ärende: Otillåten affischering? Ett inkommande ärende ska, enligt grundlag, handläggas skyndsamt  . "När vi i söndags cyklade runt i Södra Roslagen, såg vi bifogade flygblad på några ställen runt Brollsta golfbana. Osmakligt, tycker vi. Jag är osäker på om det kan rubriceras som olaglig affischering? Ja, vi slet ner de flygblad vi såg, hoppas vi inte "handlat illegalt". Förra året: Flygblad om att vargar sprider dvärgbandmask, och nu.... Jag har, denna dag, skickat liknande mejl till Länstyrelsen/Stockholm med kopia till Svenska Naturskyddsföreningen."
smuleborg
24-05-2011, 19:12
CITAT (*Stintan* @ 24-05-2011, 19:52)  Senast en varg tog en hund i Riala var i april i år när en kvinna var ute och rastade sin hund och hade sitt barn i vagn med sig. Tragiskt. Om hon hade haft hunden kopplad, hade denna tragiska händelse inte hänt. Detta fakta kastar man inte i ansiktet på hundägaren.
Gunilla T
24-05-2011, 19:18
CITAT (smuleborg @ 24-05-2011, 20:04)  Hur som helst mejlade alldeles nyss, till Polisen Stockholm. Och för några minuter sedan, nästan samma mejl till Länstyrelsen Stockholm. Båda mejl med kopia till Naturskyddsföreningen. Bifogade det foto av flygbladet som jag bifogade här. Har originalet. Mejlrubrik till Polisen: Ett inkommande Ärende: Otillåten affischering? Ett inkommande ärende ska, enligt grundlag, handläggas skyndsamt  . "När vi i söndags cyklade runt i Södra Roslagen, såg vi bifogade flygblad på några ställen runt Brollsta golfbana. Osmakligt, tycker vi. Jag är osäker på om det kan rubriceras som olaglig affischering? Ja, vi slet ner de flygblad vi såg, hoppas vi inte "handlat illegalt". Förra året: Flygblad om att vargar sprider dvärgbandmask, och nu.... Jag har, denna dag, skickat liknande mejl till Länstyrelsen/Stockholm med kopia till Svenska Naturskyddsföreningen."
smuleborg
24-05-2011, 19:23
Tack! Nu oroar jag mig för askmolnet, vi ska flyga till London på torsdag. Chelsea Flower Show.
Gossen Ruda
24-05-2011, 19:43
CITAT (smuleborg @ 24-05-2011, 20:12)  Tragiskt. Om hon hade haft hunden kopplad, hade denna tragiska händelse inte hänt. Detta fakta kastar man inte i ansiktet på hundägaren. Möjligt men inte säkert. Hunden kunde blivit attackerad ändå, det är en rent hypotetisk frågeställning. Dagens vargar är inte speciellt rädda för människor.
smuleborg
24-05-2011, 20:07
Har någonsin en kopplad hund blivit attackerad av varg?
Gossen Ruda
24-05-2011, 20:31
CITAT (smuleborg @ 24-05-2011, 21:07)  Har någonsin en kopplad hund blivit attackerad av varg? Inte än. Däremot har hundar attackerats mycket nära människor och en varg respekterar knappast ett koppel. Överhuvudtaget har vargen blivit mer och mer framfusig på senare år. De jagas nog på fel sätt.
herkules
25-05-2011, 07:24
jag tror att vargen fortfarande är väldigt skeptisk mot människor och även om en varg kan stå och titta så vänder den och lommar iväg efter ett tag. tidningar blåser upp möten och får det att låta som att vargen är på väg att angripa. håller man sin hund nära sig i vargmarker så skrämmer nog människan mer än hunden lockar. jag ser en stor skillnad på en vild varg och en galen hund i samma storlek och vet precis vad jag skulle vilja möta. rädslan för det okända skrämmer skiten ur människor och jägarlobbyn/tidningarna är inte sena att utnyttja människors rädsla/okunskap.
Det är väl ingen som blir förvånad över att vargarna i Sverige inte är speciellt rädda för människan... "Forskarna" går ju in i ALLA lyor dom hittar med föryngringar (nya kullar) för att dokumentera och ta DNA-prov på valparna medans tiken finns i närheten och bara väntar på att dessa puckon ska försvinna... när tiken sen kommer tillbaka till lyan och finner alla sina små valpar levande, men med en doft av människan så dämpas ju dess rädsla för människor givetvis. Det här är ju någonting som "forskarna" känner till och tar det som en kalkylerad risk.
Varför i hela fridens namn ska "forskare" fram till djurens barnkammare över huvud taget? Blir vargen glad över att människan har satt upp ett släktträd genom DNA-analys?
"Forskarna" skjuter vargarna med bedövningspilar för att sätta på ett sändarförsett halsband på vuxna individer... hur doftar den vargen efter ett sådant påhopp i marken? Blir den vargen räddare för människan? Vad vinner "forskarna" på att kunna följa en varg från en dator?
Om nu vargen INTE är farlig för människor... varför står det då någonting i stil med "VARNING! LIVSFARLIGT ATT GÅ IN TILL VARGARNA!" i ALLA djurparker där djuren är mer eller mindre tama? Är dom bara farliga för att dom är i en djurpark och blir matade med riktigt bra mat, får veterinärbesök och tandvård?
Nej, vargen ÄR och kommer förbli farlig för människan och det är någonting vi aldrig kommer komma ifrån hur vi än vrider och vänder på det hela. Det finns ett fåtal "jägare", djurhållare, fädbobrukare som helt vill utrota vargen från Sverige... på samma sätt finns det ett fåtal "vargkramare" som vill utrota jägarna och jakten på varg. Det här fåtalet människor på vardera sida är väl lika många som landets extremvänster och extremhöger som ger sig ut på gatorna för att "göra upp" då och då... dom hörs och syns mest av alla och har givetvis den bästa propagandan för sin sak.
Som tur är har majoriteten av det svenska folket beslutanderätt och den stora massan är överens om att vi SKA ha varg i Sverige... "forskarna" är dock oense om hur många vargar "vi" behöver för att ha en livskraftig stam där "vi" kan stävja inaveln som är bevisad av alla DNA-prover.
Sluta upp med att söva vargar, sluta upp med att störa i gryten... räkna gärna antalet vargar men gör då det på spårsnö och genom DNA-analys från vargskit om det är så viktigt.
Nu har det ju lyckats sprida sig ett tiotal vargar söder om E18 som går från Stockholm till Oslo trots viltstängslet som näst intill stoppar all spridning av de större däggdjuren söderut. I dom länen som finns söderut får man inte jaga varg och om vi ger det några år så kommer vi ju även ha varg i dom länen där 95% av alla våra fårfarmar finns... DÅ kommer vi få se vad vargen kostar på riktigt om nu vargen har ett pris.
På tal om osaklig propaganda... är det mindre osakligt att säga att det INTE kommer ske olyckor där varg angriper människor? Den som lever får se...
Gossen Ruda
27-05-2011, 07:59
Tänkvärt. Jag har inte kopplat samman forskarnas närvaro med vargens alltmer orädda uppträdande men bitarna faller på plats. Risken är uppenbar att vargen mer betraktar människan som en jämlike och då kan det hetta till när det kommer till revirstrider. Vargen skall jagas så den blir rädd för människan, det är ingen gullig hundvalp vi talar om.
Gunilla T
27-05-2011, 08:47
Rädsla är en naturlig del av livet och vi har alla att förhålla oss till våra rädslor. Trafiken är farlig och skördar många människoliv varje år. Det finns en del farliga människor som rör sig i våra samhällen. Den lilla oansenliga fästingen skadar många människor och det finns farliga hundar.
Vår planet blir allt mer förgiftad av utsläpp och kemikalier men det syns inte och upplevs därför inte som särskilt farligt även om våra kroppar innehåller hundratals kemikalier. Många upplever kryp av olika slag som farliga och dödar larven utan att veta om den så småningom skall utvecklas till en fjäril.
För allt som lever i naturen är rädslan naturlig och ständigt närvarande. Vi människor har ju begåvats med så mycket mer i förstånd och tankeverksamhet så visst borde vi även kunna använda vårt förnuft och vår intelligens och acceptera att vi inte bör döda allt som skrämmer oss.
Själv lider jag av ormfobi men den börjar långsamt men säkert bli hanterbar.
Bilarna blir som tur är bara säkrare för varje ny modell som kommer ut på marknanden... vi reglerar genom lagar och regler vilka fordon som får köra vart, när och hur... viltstängsel och breda gator vid sidan av vägen utan växter räddar livet på många människor och djur. När det gäller trafiken så har vi väl och gör väl fortfarande allt som står i vår makt för att minimera skaderisken... att utrota trafiken är inte möjligt i ett urbaniserat samhälle.
Mot fästingen finns det som tur är bot mot både TBE och borelia... malaria skördar betydligt fler liv och ger bra mycket mer lidande för människan om vi ska se till småkryp... myggorna som sprider malaria har man försökt utrota utan framgång. Fästingen är inget problem för någon människa i Sverige jämfört med djur som är direkt dödande så som getingar.
Självklart finns det farliga hundar... dom ägs troligtvis av ägare med mindre förstånd och kunskap om hundar och om en hund nu är farlig så ska den avlivas omedelbart... Vissa människor bör ha djurförbud helt enkelt.
Vi har väl en tendens till att döda allt i trädgården som inte är till nytta för oss som människor... finns det nån som gullar med "mördarsniglar" och ger dom mat? Finns det nån som inte slår ihjäl en mygga då och då? Att en larv som tuggar i sig en grönsak får gå till larvhimlen är väl högst normalt i de flestas ögon även om det en gång kanske kommer bli en fjäril som är vacker för ögat. Ormar är bra att ha på tomten... dom håller ju råttor och möss borta... men ingen vill ha dom på tomten... "dom kan ju bita min hund, min katt eller mina barn" men hur många är det som dör av ett ormbett i Sverige?
Som tur är så är ju de flesta förnuftiga i Sverige och det finns lagar och regler som reglerar dödandet av vilda djur... även om det skrämmer oss eller inte.
Gossen Ruda
27-05-2011, 10:14
Jag skrev en gång tidigare att våra vargar kan betraktas som djurparksdjur på frigång, forskarna har full koll på alla djur. Det som dahla skriver gör mig än mer övertygad om den saken. Fast även tamdjur kan bli farliga, eller rättare sagt, riskerar att bli farligare. Så länge djuren har respekt/rädsla är det dock ingen större fara.
herkules
27-05-2011, 10:36
de flesta vilda vargar i sverige skyggar fortfarande för människor. jägarlobbyn vill ha det till att de inte är skygga och ska därför jagas så de blir skygga/rädda för människor. allt för att roa en liten klick skjutgalna människor.
Orkidétjuven
27-05-2011, 11:57
CITAT (dahla @ 27-05-2011, 07:53)  varför står det då någonting i stil med "VARNING! LIVSFARLIGT ATT GÅ IN TILL VARGARNA!" i ALLA djurparker där djuren är mer eller mindre tama? "Forskarna" går ju in i ALLA lyor dom hittar med föryngringar (nya kullar) för att dokumentera och ta DNA-prov på valparna "Forskarna" skjuter vargarna med bedövningspilar för att sätta på ett sändarförsett halsband på vuxna individer. Vad vinner "forskarna" på att kunna följa en varg från en dator? Som djurvårdare och bakgrund att ha jobbat på flera zoologiska parker har jag aldrig sett en sådan skylt på jobbet oavsett djurart. Skulle det nu ngt sådant stå, så skulle det nu vara så bakom dörren där det står endast personal. Och där ska inte obehöriga vara. Så vart har du sett ngt sådant? För så som du beskriver hur forskning bedrivs, kritiserar, och frågar varför... så har nog du nog ingenting bakom den dörren att göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|