CITAT (Huggorm @ 28-05-2011, 10:22)

Tjuvjagandet av varg är vår tids dackeuppror, böndernas sätt att resa sig mot löjliga påbud från hufvudstaden, avlägsen på mer än ett sätt.
Det tror inte jag på alls.
Oavsett vilken grupp vi pratar om så kommer det alltid finnas ett visst antal kriminella individer i varje enskild grupp. Ta trädgårdsodlarna som ett exempel... merparten vill odla ekologiskt med så få giftiga ämnen som möjligt, de flesta värnar om djuren som kommer in på tomten även om djuren förstör... man sätter upp staket och pinnar med blodmjöl för att hålla djuren borta... men sen finns det faktiskt några som använder gift och olagliga fällor för att ta kol på djuren...
Inom den motorburna världen finns det många med ett brinnande intresse för snabba fordon... fordon som endast är ämnade för banan där tävlingar arrangeras och prispengar förekommer... men även där finns det dom som måste trots lagen och köra sina race på gatan...
Det här gäller givetvis inom jägarkåren också... merparten är etiska och vill göra rätt för sig i skog och mark. Merparten har lagliga vapen, lagliga optiska riktmedel (sikten) och lagliga ljuddämpare för att minska buller, för egen del, för hundens skull och även för omgivningen. Sen finns det givetvis människor som inte kan eller vill hålla sig inom lagens riktmärken... man skaffar ljusförstärkande mörkersikten för att lyckas fälla ett vildsvin mitt i natten... vildsvinen är ju nattaktiva till största del och därför ganska svårjagade utan bra hundar. Det finns dom som har möjlighet att bygga egna ljuddämpare och därför gör det... en ljuddämpare på ett jaktvapen tar INTE bort ljudet helt som i James Bond eller liknande filmer... Det finns en svart marknad för hudar, ägg och hela djur där ett fåtal kan tjäna stora pengar. Men att tro att det är ett bondeuppror eller jägaruppror anser jag vara lite tokigt...
Lagen om medeltal faller in överallt... en viss del av befolkningen är och förblir kriminell och det är knappast den breda massan av odlare som ska lastas för att ett fåtal odlare använder olagliga metoder lika lite som jägarkåren ska lastas för det som ett fåtal kriminella pysslar med.