Enligt lagen om tillsyn över hund och katt, skall katter likväl som hundar hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter (§1). Förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd säger i § 36 att husdjur och andra djur som hålles i fångenskap skall förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer.
Nu finns det sedan år 2002 en dom i miljödomstolen som säger att man som kattägare ej kan ställas till svars för om deras katt uträttar sina behov i grannars trädgårdar och rabatter. Miljööverdomstolen tog inte upp frågan till prövning vilket medför att prejudikat har uppstått. Det här innebär nu att det är upp till var och en att skydda sin trädgård och uteplatser. Myndigheterna kan inte få till stånd en ändring med föreläggande eller förbud.
Prejudikatet kan jag dock inte finna någonstans i ren text... oavsett vilket så anser ju jag att kattägare som låter sina katter springa ute vind för våg skadar mer än alla landets hundägare även om det nu inte har med tråden att göra.
Jag anser att vargen är farlig för människan och människans tamdjur, människor och tamdjur måste få skyddas och detsamma gäller för människors egendom.
CITAT (sqrulan @ 28-05-2011, 11:49)

Jag håller med alla som är på djurens sida! Dom har lika stor rätt som vi människor att vara här på jorden!
Absolut, jag håller med dig till 100% men jag vill ändå inte ha en flock vildsvin på tomten... eller en flock vargar på tomten... djuren hör som sagt hemma i naturen där människan kommer på besök för att plocka bär, svamp, blommor eller kanske jaga... vilda djur hör inte hemma i direkt närhet till människan för då börjar tyvärr djuren bli lite för tama.